látogató számláló

Kritika: X-Men - Apokalipszis (X-Men: Apocalypse)

Apokalipszis most!

Én kifejezetten szeretem az X-Men csapatot. A mutánsokkal először filmen keresztül ismerkedtem meg. Persze előtte is tudtam, hogy léteznek az X-ek képregény formájában, de akkor még nem keltették fel az érdeklődésemet. Viszont mikor már túl voltam az X-Men második részén, egyből elszántam vetettem bele magamat az X-Men történeteinek megismerésébe. A filmeken kívül a Cartoon Networkon futó Toonami blokk alatt is ment egy X-Men rajzfilmsorozat, aminek a címe X-Men: Evolúció volt. A sorozat a filmek mellé jó kis kiegészítő volt számomra, hogy a legtöbb mutánst megismerjem. Természetesen ezt követően jöttek a képregények is, amik még jobban elmélyítettek a mutánsok kalandjaiban. Eleinte nem is tudtam, mi fogott meg ennyire bennük, aztán ahogy egyre jobban felcseperedtem, rájöttem. Némely mutáns képessége lenyűgözött. Számtalan karaktert vonultat fel a képregénysorozat, így az ember biztosan megtalálja a hozzá közel álló karaktert, akivel, azonosulni tud.

xmenapocalypse_pic01_620.png

No meg persze ott van a mély társadalomkritika is. A legtöbb embernek fenntartása van más emberekkel szemben, főleg külső megjelenés kapcsán, de akár vallási vagy kulturális is lehet ez a fajta aggály. És mit csinál a mi fejlett társadalmunk azzal, aki más, szokatlan, eltér a "normálistól"? Kirekeszti. És az X-Men sorozat rengeteget foglalkozik a kirekesztettség témakörével. Persze azt is bele lehet magyarázni, hogy a mutánsok szimbolizálják a melegeket, vallási, etnikai kisebbségeket stb. Elsősorban viszont a fiatalokról, szóval a tinikről szól. Mert mégis e korcsportra jellemző leginkább a kirekesztettség. Nem véletlen, hogy a legtöbb mutánsnál az emberfeletti képességek már serdülőkorban jelentkeznek.

Hisz hány iskolás van, akit nem fogad be az adott osztályközösség, csúfolják, nevetség tárgyává tesznek? Ebben az életkorban keresi önmagát az ember. Ki akarok lenni? Kikhez akarok tartozni? Melyek azok az értékek, melyek számomra elengedetlenül fontosak? És még sorolhatnám. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy más korcsoportnak nem szól az X-Men, mert pont ez az a fajta képregénysorozat, amit kortól függetlenül lehet élvezni.

Bryan Singer nagyon precízen nyúlt a mutánsok univerzumához. Az ő nevéhez nem is egy, nem is kettő, hanem már - a jelenlegi darabbal együtt - négy mutánsos képregényfilm köthető. Az eljövendő múlt napjai annyira jól sikerült, hogy a moziból kifelé menet az államat kerestem. A bővített ("Vadóc") változatot is megnéztem, nem is egyszer. A film sikerében persze a története is nagy szerepet játszott, ami szerintem a legerősebb lett a franchise-ban.

Valamint kifejezetten örülök, hogy az X-ek a Fox stúdiónál vannak. És itt megragadnám az alkalmat hogy szembeállítsam a Foxot és a Marvel Studios-t egy egyszerű példával. Tessék megnézni a Fox-féle Higanyszálat és a Marvel-félét is. Szerintem egyértelmű, hogy ki a menőbb, és ez az összes mutánsnál így lenne - szerintem.

Visszakanyarodva az előző gondolatmenetemhez: én nem is tudtam, hogy Az eljövendő múlt napjai után hogy lehet ezt az egészet überelni, de aztán a stáblista végén rájöttem. Mert hát Magnetón kívül ki a legerősebb X-Men ellenfél? Hát persze, hogy Apokalipszis. Így a mostani X-Men-film kapcsán az elvárásaim az egekben voltak. Még talán a Deadpoolnál is jobban vártam. Főleg, hogy ismét Singer ült a rendezői székben. Ezért aztán meg se fordult a fejemben, hogy az Apokalipszis rossz film lehet.

xmenapocalypse_pic05_620.png

Röviden a történetről: az előző résznek köszönhetően, az eddig megismert világ más úton halad, és ez által egy alternatív idősíkon játszódik a történet. A főgonosz egy Apokalipszis (En Sabah Nur) nevű ősmutáns, aki időszámításunk előtt 3600 környékén élt. Célja az, hogy halhatatlan legyen, ezért egy regenerálódó mutáns testébe akarja áthelyezni a tudatát. Ám ez nem sikerül neki, ugyanis Egyiptom népe fellázad és a tudatátvitel félúton megszakad. Egészen 1983-ig, amikor is egy fanatikus szekta rátalál a testre, és egy véletlen folytán felébred Apokalipszis. Majd aztán gyorsan tájékozódik a jelenlegi világról, ami nem tetszik neki, mert a mutánsok el vannak nyomva. A világot hamis istenek irányítják, a vezetők gyengék és vakok. Ezért gyorsan összeszed maga mellé négy társat, azaz az apokalipszis négy lovasát.

Nos, ez a rész a kirekesztettség témakörét a háttérbe helyezi, és inkább arra akar rámutatni, hogy az emberiség mennyire romlott és gyenge, ezért egy erősebb fajnak kell dominálnia a Földön. Meg persze a film elhint egy-egy gondolatmorzsát a jó vezető ismérveiről is. De ezeket nagyon egydimenziósan tálalja. Sőt Apokalipszis és társainak motivációja is teljesen lapos. Egyedül Magnetónál volt az a katarzis, aminek következtében érteni lehet a karakter indítékait. De a többieknél semmi ilyet nem kapunk. Pszichét például Apokalipszis azzal állítja a saját oldalára, hogy megsokszorozza az erejét. Azért ennél egy kicsit többet vártam, mégiscsak Apokalipszisről van szó. Bár ez nem Singer hibája, hanem Simon Kinberg forgatókönyvíróé. Ugyanis az előző X-Men filmnek, Az eljövendő múlt napjainak is pont ez volt az egyik hibája, hogy Trask megépíti a gépeket, de miért? Miért akar ennyire a mutánsoknak keresztbe tenni? Ezek a kérdések nem derültek ki. És itt is hiányoltam a gonosz(ok) motivációját. Túl egysíkú volt és nagyon le volt egyszerűsítve.

Oscar Isaac jól hozza a főgonosz karakterét, de nem ez lesz élete alakítása. Nagyon sok smink van rajta, de azért gonoszul tudott ám nézni...

Dramaturgiailag, szerkezetileg ugyanúgy épül fel ez az X-Men film, mint az előző. Egy erős nyitás, aztán egy lapos 20-30 perc, ezután fokozódik a helyzet, majd jön egy nagyon látványos finálé. Ezt nem negatívumként említem meg, erről szó sincs. Csak azt akarom érzékeltetni, hogy az X-Men - Apokalipszis ugyan szépen idomul az új X-Men trilógiába (ami az X-Men - Az elsőkkel kezdődött), viszont ugyanazokat a negatívumokat is örökölte, amik az előző epizódokban is jelen voltak. Ezzel pedig nem lett jobb alkotás, csak jó!

Viszont van két pozitív tulajdonsága a filmnek. Az egyik, hogy a végső ütközet, bár egy kicsit elnyújtott, de nagyon látványos és nagyon epikus. Az eddigi X-Men filmek közül a legnagyobb összecsapás van a film végén. A másik: Psziché nagyon jól néz ki... Na jó csak vicceltem, bár a tény az tény.
Az új karakterek is remekeltek a filmben, kivéve a Jean Greyt alakító Sophie Turnert. Lehet, sőt biztos, hogy ez a bamba tekintet a Trónok harcában elmegy, mert ott olyan karaktert kell alakítania Sophie-nak, de ebben a filmben már kínos volt. Nem tudom, mikor tanulják meg a filmkészítők: lehet, hogy egy színész jó egy sorozatban, de ott már belerázódott az adott karakterbe az évek során. Sőt a sorozatok producerei nagyon alaposan szűrik a választékot. Jó példa erre egy másik Trónok harca szereplő, Emilia Clarke. A sorozatban jól szerepel, de azért a Terminátor legutóbbi részében kilógott a lóláb. Mondjuk azzal a filmmel más baj is volt...

xmenapocalypse_pic04_620.jpg

Higanyszál több szerepet kapott, mint legutóbb, aminek én kifejezetten örültem. Sőt megint az ő nevéhez köthető a film egyik legjobb jelenete. Lehet, ezzel a véleménnyel egyedül vagyok, de ha van egy olyan X-Men tag - Rozsomákon kívül - aki önálló filmet érdemelne, az Higanyszál.

Összegezve: nem lett egy rossz film az Apokalipszis, sőt jó lett. Viszont egy kihagyott ziccer, mert minden adva volt, hogy jobb legyen vagy akár az eddigi legjobb. Bryan Singer előtt megemelem a kalapom, mert egyáltalán nem érződik a fásultság rajta négy X-Men kaland után sem. Rendezés szempontjából remekel az alkotás.
A CGI több volt, mint az előző részekben megszokhattunk, de hát mégiscsak egy apokalipszist akartak a készítők megeleveníteni, szóval ez a lépés érthető. Szó ne érje a ház elejét, a film képi világa ugyanolyan letisztult, mint az elődöké, a számítógépes animáció se zavaró, szerencsére. Tehát képileg is rendben van.
A zene is a megszokott, X-Men filmeket idéző stílusjegyekkel komponálódott.

Egy szó, mint száz én még szeretnék több X-Men-filmet látni, akár ezzel a csapattal is, a Fox háza táján. Csak egy jobb forgatókönyvírót szerződtessenek már le! 

Akik pedig "nagy látvány"-fanatikusok, azoknak a figyelmébe ajánlom, hogy május 19. és 25. között, azaz egy hétig a budapesti IMAX moziban is látható a film.

xmenapokalipszis_hun_p5_1.jpg


süti beállítások módosítása