látogató számláló

Néhány dolog a SpongyaBob: Ki a vízből! c. filmről

A magyar hangokról ide kattintva olvashatsz.

SpongyaBob: Ki a vízből!

A Paramount Animation és a Nickelodeon Movies bemutatja a SpongyaBob: Ki a vízből! című új 3D-s kalandot, amely éppoly lendületes és mulatságos, mint a címe. SpongyaBob Kockanadrág, a világ kedvenc gerinctelen tengerlakója most először lép a szárazföldre, hogy a mi világunkban teljesítse eddigi legszuperhősiesebb küldetését!
Vidám az élet Bikinifenéken, ahol az örök optimista SpongyaBob és barátai élnek: Patrick, a hű tengeri csillag, a kaján Tunyacsáp, a tudós mókus Szandi és a nagymenő vállalkozó Rák úr. Amikor ellopják a herkentyűburger titkos receptjét, SpongyaBob kénytelen összefogni örök ellenfelével, Planktonnal, hogy a tér és az idő határait átszelő utazásuk során felfedezzék saját szupererejüket és szembeszálljanak Burgerszakállal, az elvetemült kalózzal, akinek más tervei vannak a tengermélyi finomságokkal.
A Nickelodeon történetének legnézettebb sorozata, egy évtizedeken átnyúló nemzetközi rajzfilmsiker alapján most itt az új mozifilm. Paul Tibbitt rendező szerint „ebben a filmben minden benne van. Az ismert szereplők teljesen új oldalukról mutatkoznak be, útra kelnek, szuperhősökké válnak, igazi katasztrófákkal néznek szembe – és mindez 3D-ben!”

Mivé lennénk herkentyűburger nélkül?

A herkentyűburger, a legendás gyorskaja SpongyaBob kedvenc étele, egyben Bikinifenék gasztronómiájának egyik alappillére. A Rozsdás Rákolló nevű vendéglátóipari üzemegység az egyetlen étterem szárazon és vízen, ahol a herkentyűburger kapható, ezért érthető, hogy féltékenyen őrzik az ételkülönlegesség receptjének titkát.

„A herkentyűburger a tenger alatti élet motorja – mondja Tom Kenny, SpongyaBob amerikai hangja. – Ez a melósok kedvenc eledele, és mindenki vele kezdi a napot.”

„Senki nem tudja pontosan, miből van a herkentyűburger, még Rák úr sem – magyarázza Paul Tibbitt rendező. – De mindenki imádja, ezen a téren teljes az egyetértés. Belegondoltunk, mennyire szórakoztató lenne, ha a titkos recept hirtelen elveszne.”

„És eljő az apokalipszis” – foglalja össze a lényeget Stephen Hillenburg, a rajzfilmsorozat alkotója és a mostani film egyik executive producere.

Kezdetben Rák úr örökös ellenségét, Planktont gyanúsítják a recept ellopásával, de SpongyaBob sejti, ki az igazi tolvaj. Ugyanakkor azt is tudja, hogy csak egyvalaki segíthet megfejteni a rejtélyt: Plankton. SpongyaBob és Plankton első alkalommal egyesítik erőiket, hogy elfogják a tettest, miközben Bikinifenék posztapokaliptikus káoszba süllyed a herkentyűburger hiánya miatt. Kalandos útjuk messzebbre vezet, mint képzelték volna: egy földönkívüli beszélő delfin űrhajójának parancsnoki hídjától SpongyaBob cukorbevonatú agyának belsején át egészen a legelképesztőbb helyig: a szárazföldig!

„Szokatlan szövetségről van szó – mondja Hillenburg. – Ezek ketten örök idők óta ellenségek és teljes ellentétei egymásnak. Plankton cinikus, SpongyaBob viszont ártatlan és naiv.”

„Kettejük ellenétes voltára épül a cselekmény dinamikája – teszi hozzá Mary Parent producer. – A történet lényegében az Éjszakai rohanás a mi sajátos átiratunkban. (A klasszikus akcióvígjátékban Robert de Niro kiégett fejvadászt alakít, aki kénytelen egész Amerikán át magával cipelni egy jólelkű, pedáns könyvelőt /Charles Grodin/, akit üldöz a maffia és az FBI. – a ford.) Eddig még soha nem fogtak össze, és roppant szórakoztató megfigyelni, ahogy ez a két figura egymásra támaszkodik, mert rá vannak kényszerülve.”

Spongya szárazon

„Kezdettől fogva tudtuk, hogy nagy durranást akarunk” – mondja Tibbitt. A kreatív csapat éveken át a televízió megszabta szűkebb határok között dolgozott, és most a film lehetővé tette számukra, hogy merjenek nagyot álmodni. „Korábban is voltak nagyszabású ötleteink, de mindig vissza kellett vennünk belőlük – folytatja Tibbitt. – A film esetében viszont bármilyen őrült ötlettel hozakodtunk elő, a Paramount stúdió nem söpörte le az asztalról.”
„Ez alkalommal minden egy kicsit nagyobb szabású és fantáziadúsabb – mondja Tom Kenny. – De nem rebootról van szó, ez nem a SpongyaBob: Kezdődik. Nem térünk vissza SpongyaBob kissé durva kezdeteihez, hanem a csacskaságból teszünk rá még egy lapáttal.”
Az új SpongyaBob-filmben a rajongók először találkoznak kedvenceikkel a maguk 3D-s valójában. „A sorozatban mindig is kevertük az animációt az élőszínészes filmmel – mondja Hillenburg. – Ezt most egészen magas szintre emeljük.”
„A karakterek csak egészen rövid időre kerültek ki a szárazföldre a sorozatban és az első filmben, és akkor is szigorúan 2D-ben – folytatja Tibbitt. – Most viszont nem csak azt akartuk, hogy kijöjjenek a vízből, hanem súlyt és mélységet szerettünk volna adni a látványnak. Az animáció rengeteget fejlődött a 2004-es első film óta, és nagyon izgalmasan tudtuk felhasználni az új technológiát arra, hogy a karakterek hihetően keljenek életre a mi világunkban.”

„Korábban a karakterek csak pálcikafigurák voltak, amikor kijöttek a vízből – mondja Bill Fagerbakke, Patrick amerikai hangja. – Most viszont egészen lehengerlő a látvány, mintha Oz földjére tévedtek volna.”

Az ausztrál Iloura trükkcég (ők keltették életre Tedet is, Mark Wahlberg hírhedt plüssmackóját) alkotta meg a szárazföldi kalandokat átélő jól ismert karaktereket. „Teljesen padlót fogtunk néhány jelenet láttán – árulja el Tibbitt. – Az Ilouránál tökéletesen értenek ahhoz, hogy zökkenőmentesen integrálják az összes vizuális elemet, és egységes látványvilágot teremtsenek.”
„Ez gyökeresen más vizuális élmény, mint amivel a rajongók eddig találkoztak – mutat rá Cale Boyter executive producer. – De rengeteg energiát fektettek abba, hogy a háromdimenziós karakterek hűek maradjanak kétdimenziós gyökereikhez.”

Csak egy SpongyaBob-filmben fordulhat elő, hogy a fő karakterek az események sodrában szuperhősökké válnak, ami miatt az alkotóknak újra kellett gondolniuk a jól bevált formulát.

Mindenki az érdeklődésének megfelelő szuperhőssé válik. „SpongyaBob lesz Megabuborék, mivel nagyon szeret buborékot fújni – magyarázza Hillenburg. – Patrick imádja a fagyit, ezért az ő természetfeletti ereje ezen alapul. Tunyacsáp klarinétozik, így ő zenélő szuperhős lesz Falshang néven. Nagyon jól sikerült megragadni ezeknek a karaktereknek a szellemét és lényegét.”

„Sokat vitatkoztunk azon, mennyire legyenek realisztikusak ezek a karakterek – folytatja Hillenburg. – Tunyacsáp tényleg olyan legyen, mint egy igazi polip? Szandi a megszólalásig hasonlítson egy mókusra? Végül arra jutottunk, hogy az alakjuk változatlan kell maradjon, hogy szuperhőssé változva is rájuk lehessen ismerni.”
Kenny sosem felejti, hogyan fogadta a közönség, hogy SpongyaBobék szuperhőssé változtak. „Először akkor találkoztam a megváltozott karakterekkel, amikor a San Diego-i Comic Conon (nemzetközi találkozó, ahol a popkultúra különféle területeinek rajongói sereglenek össze – a ford.) az első előzetest konferáltam föl a színpadon – emlékszik vissza a színész. – Egy hatalmas teremben ültem, a nézőtéren több ezer rajongó, kihunytak a fények és elkezdődött az előzetes. Először döbbent csend volt, aztán hirtelen mindenki nevetni és éljenezni kezdett, valóságos hangorkán tört ki.”

Ismeretlen vizeken

Mivel az élőszínészes jelenetek újak voltak az animációs művészek számára, Tibbitt és Hillenburg felkérték régi barátjukat, Mike Mitchellt, hogy segítsen a munkában.

„Mike ugyanakkor volt hallgatója a Kaliforniai Művészeti Intézetnek, amikor Steve és én – meséli Tibbitt. – Élőszínészes filmekkel, animációval és hibrid műfajú alkotásokkal foglalkozott. Az animációban bármilyen környezetet létrehozhatsz, belerakod a karaktereket és egységes lesz a látvány. De ha élőszínészes jelenetekkel is dolgozol, az egész sokkal bonyolultabbá válik, és Mike pontosan tudta, mire van szükségünk.”

A film egyik legösszetettebb jelenetében SpongyaBob és barátai egy kalózzal harcolnak egy modern város utcáján. „A georgiai Savannah-ban forgattunk – mondja Hillenburg. – Nagyon tetszettek az ódon épületek, mert az egész környék olyan napfényes tengerparti város benyomását keltette, ahol egy kalóz szívesen ver tanyát.”

A kalózt a hollywoodi legenda, Antonio Banderas alakítja: Burgerszakállnak esetleg lehet valami köze a recept eltűnéséhez.

„Antonio Banderas nagyon értékes új tagja a SpongyaBob-klubnak – mondja Kenny. – Megvan benne a klasszikus Hollywood sztárjainak karizmája. Ha felbukkan a vásznon, övé az egész jelenet.”

„Antoniónak őrületes a kisugárzása, és kitűnő komikusi érzékkel van megáldva – ért egyet Kennyvel Tibbitt. – A hanyattesős típusú vígjáték iránti elkötelezettsége Buster Keatonéra emlékeztet. Szerintem most még rá is tett egy lapáttal, mert tudta, hogy rajzfilmfigurákkal kell versenyeznie.”

„Egy kicsit irigylem őt – mondja Clancy Brown, Rák úr eredeti hangja. – Úgy kell beszélnem a filmben, mint egy kalóz, de Antonio el is játszhatott egy ilyen karaktert, ugrabugrálhatott a hajón a rettentő szakállával. Látszott rajta, mennyire élvezi a szerepet.”

„Tényleg iszonyú jól szórakoztam – erősíti meg Banderas. – Nagyon meleg volt és a szakállam szúrt egy kicsit, de a forgatás minden percét élveztem. A lányom és én is imádjuk SpongyaBobot, ezért bolond lettem volna visszautasítani egy szerepet, amelynek révén együtt játszhatok vele.”

Mindörökké Spongya

Történetének 15 éve alatt az alkotóknak volt ideje arra, hogy eltűnődjenek a SpongyaBob-franchise értékein.

„Elképesztő, milyen messzire jutottunk – mondja Kenny, aki a kezdetektől a főhős hangja. – Egy színész örökös szabadúszó, mint a vándormunkás, aki oda megy, ahol a termést be kell takarítani. SpongyaBob pedig olyan termés, amely folyamatos növekedésben van.”

„Erre senki nem számított – veszi át a szót Rodger Bumpass, Tunyacsáp megszólaltatója. – Emlékszem, annak idején mondogattam az embereknek, hogy szerepet kaptam a pilotban, amit ásítással vagy nehezen palástolt közönnyel fogadtak. Aztán egy évre rá említettem a sorozatot valakinek, és elkerekedett a szeme: Hű, de menő! Akkoriban kezdett egyre népszerűbbé válni a széria, kialakult a rajongótábor, és még nincs vége!”

„Amikor a sorozat elindult, a lányom óvodás volt – mondja Clancy Brown. – Most már egyetemre jár. Tom mindkét gyereke a sorozat alatt született. Az ember az életének egyes állomásait elkezdi a sorozathoz kötni, mert annyira hozzátartozik a mindennapjainkhoz.”

Brown szerint Hillenburg kreatív eltökéltségének köszönhető, hogy a karakterek nem mennek ki a divatból. „Ragaszkodott ahhoz, hogy semmilyen popkulturális utalás ne legyen a sorozatban, mert akkor adott időhöz és helyhez lenne köthető a karakterek világa.”

Kenny szerint „Bikinifenék egy sajátos kis bolygó, megvannak a maga szabályai és a saját popkultúrája. A hősök tényleg egy buborékban élnek, szerintem ettől válik olyan időtlenné az egész és ez adja meg a kreatív szabadságot.”

„Mindig a magunk szórakoztatására írtuk a forgatókönyvet – folytatja Hillenburg. – Szerencsére amin mi nevetni tudunk, az a gyerekeknek is tetszik. De a felnőttektől is jó hallani, hogy ők is bírják a sorozatot.”

„Folyamatosan megerősít bennünket, hogy a felnőttek bíznak bennünk és hálásak a sorozatért – mondja Tibbitt. – Tudják, hogy semmilyen problémás dolog nem fordulhat elő, és jó érzés, hogy szeretik a munkánkat. Ez a mostani film a felnőtteknek ugyanúgy szól, mint a gyerekeknek. Reméljük, nézni legalább akkora öröm lesz, mint az elkészítése volt nekünk.”

A film alkotói

PAUL TIBBITT (rendező, producer, sztori) iskoláskorában pálcikafigurákat animált a füzetek sarkainak pergetésével, amivel nem vívta ki tanárai elismerését, de segített neki abban, hogy átverekedje magát Kalifornia oktatási rendszerén. Amikor a Kaliforniai Művészeti Intézet csábítása túl erőssé vált, beiratkozott. Diplomája megszerzése után számos olyan animációs projekten dolgozott, amikről senki nem hallott – aztán jött a SpongyaBob Kockanadrág, ahol a kezdetektől ő volt az egyik fő forgatókönyvíró. Ő írta a SpongyaBob – A mozifilm (The SpongeBob SquarePants Movie) forgatókönyvét, majd a a tévés animációs sorozat executive producere lett.

MIKE MITCHELL (az élőszínészes jelenetek rendezője) olyan filmsikereket jegyez rendezőként, mint a Tök alsó (Deuce Bigelow Male Gigolo), a Shrek a vége, fuss el véle (Shrek Forever After) és a Szuper felsőtagozat (Sky High).
Forgatókönyvírója volt a SpongyaBob Kockanadrág tévésorozat több epizódjának. Együtt járt a Kaliforniai Művészeti Intézet animációs szakára a SpongyaBob két másik alkotójával, Paul Tibbitt-tel és Steve Hillenburggal, a mai napig jó barátok.

STEPHEN HILLENBURG (executive producer, sztori) a SpongyaBob Kockanadrág-sorozat, a Nickelodeon csatorna egyik legnépszerűbb szériájának megalkotója, a 2004-es SpongyaBob-mozifilm rendezője.
A Kaliforniai Művészeti Intézetben szerzett mesterdiplomát 1992-ben kísérleti animáció szakon. Első diplomáját tengerbiológia szakon szerezte a Humboldt Egyetemen. Mielőtt filmes lett, preparátumokat készített és természettudományt tanított gyerekeknek.
„Tanárként megtapasztalhattam, mennyire rajonganak a gyerekek a tengeri élőlényekért, különösen a zátonyok lakóiért. Ezt a tapasztalatot kombináltam az animáció iránt érzett szerelemmel, és megszületett SpongyaBob.”    
A SpongyaBob Kockanadrág-sorozat hat Emmy-jelölést kapott és elnyerte a Golden Reel-díjat 2008-ban. Kétszer kapott Annie-t és kiérdemelte a tévékritikusok díját legjobb gyerekprogram kategóriában. Hillenburgnak ítélte 2001-ben a Heal The Bay környezetvédelmi szervezet a Walk the Talk-díjat, amiért a sorozattal felhívja a figyelmet arra, hogy óvni kell a tenger élővilágát. 


A bejegyzés trackback címe:

https://dvdnews.blog.hu/api/trackback/id/tr727521560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása