Kritika: Anora
Az áltündér álmeséje.
Az Anora nem a szó szoros értelmében vett rossz film, mert attól távol áll, viszont az üzenete nem képezi le a jelenlegi korképet. Felfogásában, értékrendjében nagyon visszamaradott és kifejezetten a sztereotípiákra épít. Sean Baker korábbi műveiben fontos szerepet játszanak a szexmunkások és így van ez a jelen alkotásában is. Ani (Mikey Madison) egy sztriptízbár táncosa, emellett escort munkákat is vállal. Egy nap pont kapóra jön az orosz nyelvtudása, mivel az egyik gazdag kuncsaft egy olyan lányt keres, aki tud oroszul. Az éppen csak felnőttkorúnak mondható Ványa (Mark Eidelshtein) egyből megkedveli Anit és privát randira is hívja.
A film három nagy szekcióra bontható. Az első a bevezetés, melyben Ani azaz Anora mindennapjait ismerheti meg a néző. A rendező mélyen és részletesen bemutatja a sztripperek világát… talán túlzottan is. Ha még mindig egy pubertáskorban lévő tini lennék, akkor azt mondanám, hogy a mozi első fele a legjobb, viszont már nem egy hormontúltengéses középiskolás vagyok, így számomra a mű első nagy blokkja inkább öncélúnak és túltoltnak hatott. Emellett pedig megerősíti a sztereotípiát is: Ani egy szegény, nincstelen közegből jövő lány, aki egyedül próbál boldogulni a nagyvilágban. A gazdagok világába a munkája révén ugyan bele-beletekinget, viszont mindig csak vendég marad. Egy alacsonyabb társadalmi státuszból érkező naiv lány találkozik egy gazdag, befolyásos kapcsolatokkal bíró sráccal. Körülbelül mintha csak egy Z generációnak szóló Micsoda nő! koncepcióból indulnánk ki, mindazonáltal a két film között eltelt bő harmincnégy év, és az értékrendek is alaposan változtak. Természetesen Anit megrészegíti a Ványa által kínált élet és egyre több időt tölt a társaságában, természetesen pénzért. A fiatalok egy Las Vegas-i kiruccanás után pedig arra jutnak, hogy milyen jó is lenne összeházasodni, mivel így Ványa amerikai állampolgárságot kapna. A gondok akkor kezdődnek, mikor Ványa szüleihez is eljutnak a házasságról szóló hírek.
A történet második szekciójában a tündérmese szertefoszlik és a rideg valóság kezd kopogtatni Ványa szüleinek a házában, mégpedig három „gengszter” képében. Ványa tökéletes Z generációs férfiként elmenekül a helyszínről, így a három problémamegoldónak Anire kell támaszkodnia. A film második blokkja a mentőmellény, legalábbis számomra, ugyanis a Ványa szülei által felbérelt „gengszterek” nincsenek a helyzet magaslatán, így nagyon sokszor rögtönözniük kell, ami sok vicces jelenetet eredményez. Az is plusz pont, hogy a megoldóemberek saját eszköztárt alkalmaznak, nem kezdenek el lövöldözni, sem robbantgatni, így setesután, de a maguk módján próbálják megoldani Ványa előkerítését.
A történet harmadik szekciója a dráma, mely során Ani rájön, hogy Ványa csak szórakozott vele, a fiú csak egy nagyot akart szórakozni, mielőtt még az apja cégénél dolgozni kezdene. Ani végig egy naiv lány a történetben, aki csupán az események végén szembesül a srác árulásával. Ani szerelmes volt a fiúba és a házasságot is komolyan gondolta vele, viszont Ványa édesanyja szembesíti a lányt azzal, hogy ő nem méltó a családhoz a munkája miatt. Két eltérő társadalmi státuszban lévő ember, két teljesen más világ, akiknek nincs közös jövőjük. Ani a munkája miatt stigmatizálva lett, ezáltal a szülők nem is hajlandóak vele törődni. A film továbbra is azon az állásponton van, hogy a tágabb értelemben vett szexmunkások stigmatizálva vannak. Ezt az állítást egy olyan korban kijelenteni, ahol az OnlyFans domináns alternatíva számos alulfizetett szakmában dolgozónak, hogy többet keressen, azért elég meredek és ódivatú. De olyanokat is lehet olvasni, hogy a világ egyik leghíresebb pornósztárja, Angela White egy rajongójával jött össze. Sőt hazai vonalra kikacsintva Aleska Diamond korábbi pornósztár, azaz Sáfrány Emese légtornászként és influenszerként dolgozik tovább. Szóval szerintem a szexmunkát általánosságban bélyegként kezelni a mai világban már nem annyira univerzális.
Persze azért vannak erényei is a filmnek. Mikey Madison játéka zseniális. Alakításában végig remekül hozza Anora karakterét. A címszereplő jellemfejlődése is remekül sikerült, hiszen egy hiszékeny lányról van szó, aki végül a sarkára áll azért, hogy ne csak egy darab húsként kezeljék. Ani mindent megtesz, hogy végre elismerést kapjon, viszont mindvégig következtetni lehet arra, hogy mi is lesz a film vége.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.