látogató számláló

Kritika: A hobbit - Váratlan utazás

A Gyűrűk ura és A hobbit kritika is egyben. Ostoba Tuk!
Remélem, élvezni fogjátok.

Mielőtt belevágnék a Hobbitba, szeretném megosztani, hogy számomra a Gyűrűk Ura trilógia miért nőtt annyira a szívemhez és mért van benne a képzeletbeli top tízes listámban.

A Gyűrű Szövetsége. A három film közül számomra ez a legkiemelkedőbb. Nagyon szépen fel van vezetve a konfliktus helyzet a Sauron és Középfölde többi népe között. Emlékszem mikor először láttam a filmet, a film elején lévő nagy összecsapást tátott szájjal ültem végig. Mindegyik szereplő nagyon szépen be van mutatva. Elég információt kapunk róluk, hogy kialakuljon bennünk a szimpátia egy-egy karakter iránt. Színészek egytől egyig remekelnek. Az akkori animációk mai szemmel is látványosak, élvezhetők.  Persze a látvány világon amúgy is nagyon sokat dob Új- Zéland csodás tájai. Sőt a Gyűrűk Ura óta el akarok jutni oda, hogy elmondhassam, hogy igen, én is megmásztam a végzet hegyét, és azt is, hogy voltam a megyében, de ez jelenleg csak álom. Visszakanyarodva a filmre. Én mindig a bővített változatott nézem meg, a trilógia mindegyik darabjából. Egyáltalán nem sajnálom érte az időt, hiba láttam már százszor. Ahányszor csak megnézem, mindig magával ragad. Ám ami miatt számomra kiemelkedik a további két rész közül az a film vége. Emlékszem mikor először láttam, akkor még nem tudtam, hogy ez egy könyvből készült, illetve azt se, hogy ez egy trilógia első darabja. És így e tudás hiányába én befejeznek éreztem a történetet. Akkor úgy gondoltam, hogy azért van így vége, mert a néző fantáziájára bízzák, hogy ő hogyan is képzeli el a történet végét. Persze ekkor még nagyon kicsi fiú voltam. Plusz mostani szemmel a végén lévő kétségbe esés, hogy a szövetség szétbomlott, az nekem annyira átjön, hogy igen bevallom sírtam a végén, és még most is szoktam. Főleg rátesz egy lapáttal Enya dala mint, vég főcímdal. Howard Shore nem akarok káromkodni, de itt megteszem. Kibaszott nagy zseni. A mai napig, igen a mai napig dúdolgatom a trilógia zene számait. A zene a film szerves része, szinte életre kelti azt, amit a vásznon látunk. A filmről nagyon lejön az, hogy Peter Jackson szívét és lelkét beleöntötte, hogy a rajongók normális, élvezhető filmet kapjanak. Amin keresztül Tolkin világa életre kell.

A Két Toronynál voltam úgy, hogy megemelem a kalapom Peter Jackson előtt. Ugyanis a második részt még nehezebb lehetett vászonra vinni, hisz a cselekmény több szálon fut. Ám Jacksonnak sikerült megcsinálnia azt, hogy egyik karakter se vesszen el a cselekménybe. Sőt az új karaktereknek is jutott hely, hogy megismerjük őket. Azért valljuk be ez nehéz feladat. Itt is látszik, hogy Jackson végig azon volt, hogy a gyűrűk ura rajongók vágyait teljesen kielégítse. Ám számomra nekem ez a rész tetszik a legkevésbé a trilógiában. Persze ezzel nem azt mondom, hogy rossz. Teljesen jó a film, csak kell lennie egy harmadik, helyezetnek is és a Két Torony az. Látszik, hogy Jackson kompromisszumot kötött a stúdióval. De hol is látható ez a kompromisszumkötés? A Helm's Deepi csatánál. Nem akarta epikussá tenni, mert a joker kártyát a harmadik részre tartogatta a stúdió és így közölték vele, hogy ez azért nem legyen olyan epikus csata. Persze így is jól néz a csata jelenet, de lehetne sokkal jobb. Meg én az enteket is elnézem volna kicsivel több ideig, ahogy harcolnak.
A Király Visszatérbe viszont akkora csatákat láthatunk, hogy még a mai napig leszakad az állam. Még most is kirázz a hideg, amikor a Pelenori mezőn megjelennek az Olifántok, meg mikor Legolas egymaga megöl egyet. Meg annyi epikus jelenet van a filmben, hogy az csak na. Megérdemelte a film mindegyik Oscar díjat. Ám amiért csak a második helyet kapta meg, mert nincs benne rendesen a cselekmény vége. Aki olvasta a könyvet az most előnybe lesz, arra gondolok mikor, Frodóék haza térnek és szembesülniük kell azzal, hogy a megyébe is betört a gonosz. Szerintem ez súlyos hiba. Meg aki csak a mozi változatott látta, az még a mai napig azt hiszi, hogy Szarumán él. Pedig nem.

Egy nagyszerű trilógia ez, kisebb hibákkal, ami mellett el lehet menni. Rengeteg életbölcsességgel és filozófia gondolatokkal. Ja és itt akarom megemlíteni, azt a dolgot, hogy sokan azért tartják „rossznak” a trilógiát, mert egy részben meglehetett volna oldani. Igen ez a sasos ügy. Na, most egy kételyt fogok eloszlatni, csak úgy ebben a kitalált világban senki, de senki nem parancsolhat a sasoknak, ők szabadok. Ezért nem kérték a segítségüket az elején. A sasoknak csakis a sasok ura parancsol, és az dönti el, hogy csatlakoznak a Sauron elleni küzdelembe vagy nem. Remélem elég világos.

Elég sokat beszéltem a Gyűrűk Uráról, persze lenne még mit mondanom, de most a Hobbitról kell írnom.
Íme: Elkel fogadni, hogy a Hobbit egy mese. Ha ez megvan, akkor beülhetünk a moziba rá és tuti élvezni fogjuk. Mivel befelé menet az előttem lévő úriember (véletlenül maghallottam mit mond a barátjának) azt mondta, hogy ő azokat a beszámolókat szereti, amik arról írnak, hogy jó-e a film vagy nem. Nem pedig az összehasonlításokat. Nos e oldal olvasói nem tudom, hogy vannak vele, de most akkor nem hasonlítók. Megmondom a tutit. A Hobbit az év filmje. 2004 óta várom, hogy visszatérjek Középföldére, és ma teljesült. És a visszatérés pazar kivitelezésű volt. A képi világ illik a mesés történethez. Szóval sokkal színesebb, és a szín világ is sokkal élénk, hogy így a nézőt tájékoztassa arról, hogy ez egy mese. A három dimenzió működik, nem hittem volna, hogy egyszer ilyet mondok. Nagyon élvezhető. Új-Zéland egy új arcát mutatja meg ezzel. Történetről nem nagyon akarok beszélni, hisz mindenki ismeri. Aki nem az meg vegye gyorsan a kezébe a könyvet. Martin Freeman, mint Bilbo bevallom én kicsit megijedtem, hogy ő fogja játszani. De amit a vásznon csinált az valami elképesztő. A hobbitok összes vonásaival fel van szerelve. Teljesen olyan, mintha csak a könyvből lépet volna elő. Zseniális alakítás. Persze itt van még Andy Serkis. Aki úgy szintén, mint Gollam remekel. Nem hiszem, hogy olyan sokat kellet a szerepét gyakorolnia. A 13 törp közül nem mindegyiknek jut tér. Például Bombur törpről csak annyit tudunk meg, hogy szeret enni. Ez engem nem zavart, de már olvastam egy két helyen, hogy ezt negatívumnak tekintik. Sőt azt is, hogy igazából mindegyik törp ugyan olyan, mármint viselkedés szempontjából. Ez nem így van. Van Ori, aki kedves, de nagyon vakmerő. De ott van Dwalin aki egy igazi harcos. Tehát van köztük különbség.
Peter Jackson -tól szép gondolat volt, hogy bele rakta Tolkin jegyzeteit is a filmbe, meg a többi könyvet. Spoiler. Mert ugye aki olvasta a könyvet, az tisztában van vele, hogy abban nincs benne Szarumán. Meg egyáltalán nem említik meg benne Sauront. Nekem kifejezetten tetszett. Az is, hogy egy pici kikacsintás is van a Gyűrű Szövetségéből.  Ám nem akarok kötekedni, de akkor Völgyzugonyba, hol van Aragorn? Mert ott kellet lenni Elrond úrnál. Persze, hogy a színészt nem tudták szerződtetni. Megbocsájtom. Spoiler vége.
A film zenéjét ismét Howard Shore komponálta. Aki ezúttal is megmutatta, hogy egy zseni. Kezdem a Hobbit, zenéit is dúdolgatni. Jackson szívét, lelkét beletett a filmbe. Egy rajongó küldi a többinek. És én, mint rajongó, elégedett vagyok. Mindenesetre kíváncsi vagyok, így is, hogy lesz ebből még két rész.  Meg arra is, hogyan fog kinézni a sárkány, mert aki azt hitte, hogy az első részbe megmutatják, azt el kell, szomorítsam, hogy nem. Csak a szemét, és azt is a film végén. Egy negatívumot mondanék, hogy miért kellet ennyit várni e mesterműre Peter? Elárulom, mert elege lett egy kicsit Középföldéből és félt a 13 törpétől. Ez nem vicc. Így van, de lehet, hogy jót tett, de mindenesetre ezért érdemes volt várni. Már most várom a Hobbit- Smaug pusztasága című részt. Mostantól számolom a napokat.  Valaki attól félne, hogy érződik, a közel három órás játékidő azt megnyugtatom, hogy nem. A Felhőatlaszon sokkal jobban éreztem, hogy közel három órás. Ja, meg itt említeném meg, azt, hogy emberek bírjuk ki már azt a rohadt három órát wc-re menés nélkül! Meg Facebook nélkül! Vannak ilyen emberek, lesznek is, de van, aki azt a rohadt filmet élvezni akarják. Meg most jön a java, hogy gyereket (7 éves kb.), aki nem tudd, csöndbe maradni azt ne vigyük, moziba könyörgöm. Meg nem is nekik való a film, mert azért volt olyan jelenet, ami nem arról árulkodik, hogy ez egy mese könyvből készült film. Ez meglepet, de azt mondom, hogy nem zavar, mert egy kiba..ott jó film.  Ja és nem HFR 3D vetítésen voltam, így nem tudok nyilatkozni róla. De szerintem nem lehet vészes, rosszul senki nem lesz tőle szerintem. Csak fájni fog a feje, bár az enyém így is fájt rendes 3D egy kicsit, de már elmúlt. Na, remélem tudtam új információt szállítani azoknak, akik még nem látták a filmet, de a többi kritikát olvasták és remélem nekik meghoztam a kedvet a film megtekintéséhez. A Hobbit méltó arra, hogy a polcomon legyen a Gyűrűk Ura mellet.


süti beállítások módosítása