látogató számláló

Néhány dolog a Jurassic World c. filmről

Ha tisztában szeretnél lenni a magyar hangokkal, kattints ide, ha pedig a magyar előzetesekre vagy kíváncsi, a bejegyzés végén megtalálod őket. További videókat ide kattintva találsz.

JURASSIC WORLD

Hogy néz ki egy dinoszaurusz, miként mozog, milyen a hangja? El tudod képzelni anélkül, hogy a Jurassic Park jutna eszedbe?
Nem csupán egy filmről van szó. A Jurassic Park valójában közös emlék.
Hihetetlen, több mint egymilliárd dolláros összbevételt hozó nyári mozisiker, amely életre szóló élményt adott a közönségnek.
Olyan érzése volt tőle az embernek, hogy beköszöntött a nyár első napja.
A vizuális effektusok úttörője volt, a film láttán elhittük, hogy ismét dinoszauruszok dübörögnek a Földön.
A tényszerű tudományt a határtalan fantáziával ötvözve tanulságos mesét mondtak nekünk arról, mi történik, ha az ember belepiszkál a természet rendjébe.
Tágra nyílt szemmel, leesett állal és hevesen verő szívvel néztük ezt a filmet.
A Jurassic Park csattanós választ adott azokra a kérdésekre, mennyi cselekmény, mennyi poén és mennyi látványosság fér bele egyetlen nyári mozisikerbe.
Most kiteljesedik Steven Spielberg eredeti története, mert életre kel az az őslénypark, amely az első filmben még csak ígéret volt.

Lépj be a Jurassic Worldbe.

Huszonöt évvel ezelőtt dr. John Hammondnak volt egy álma: elképzelt egy élményparkot, ahol a világ minden részéről érkezett látogatók igazi dinoszauruszokat csodálhatnak meg.
Mostanra az álom valósággá vált.
Üdvözlünk a Jurassic World nevű luxus élményközpontban, amelyben több tízezer látogató fedezheti fel a Föld őskorában megannyi élő csodáját és közvetlen közelről tanulmányozhatja őket.

A Jurassic World egy szigeten található Costa Rica partjainak közelében, és a nyüzsgő Főutca köré szerveződik, megannyi hihetetlen látványosságot kínálva. A gyerekek szelíd Triceratopszokon lovagolhatnak az állatsimogatóban, a közönség tombol, amint a Moszaszaurusz kiugrik a medencéjéből, hogy elkapja a fölé lógatott csemegéjét, a nagy fehér cápát, és a családok elragadtatottan bámulják, hogy mindenféle fajtájú és méretű dinók rohangálnak föl és alá, biztonságos körülmények között.

A Jurassic World minden zugáért a karrierjét elszántan építő Claire felel (Bryce Dallas Howard), akinek váratlan gond szakad a nyakába: megérkezik két unokaöccse, a 16 éves Zack (Nick Robinson) és a 11 éves Gray (Ty Simpkins). Bár a fiúkat édesanyjuk, Karen (Judy Greer) hozzá küldte a szigetre, Claire-nek nincs ideje foglalkozni velük, ezért ellátja őket egy csomó belépővel, hogy önállóan fedezzék fel a parkot.

A park csodálatos állatait dr. Henry Wu (BD Wong) hozta létre. A genetikus annak idején az InGennél dolgozott, amely Hammond dinóit megalkotta, mostani munkaadója pedig a Jurassic World extravagáns milliárdos támogatója, Simon Masrani (Irrfan Khan). Mivel a parknak üzleti okokból minden évben új attrakcióra van szüksége, hogy a vendégek visszatérjenek, dr. Wunak át kell hágnia a tudományos etikai határait, korábban nem létezett, genetikailag manipulált dinókat hozva létre, amelyek képességei ismeretlenek.

A dr. Wu által kifejlesztett és leginkább rejtegetett, eddig még be nem mutatott dinófajta a hatalmas és titokzatos Indominus rex. Miután felfalta egyetlen testvérét, elkülönítve tartották. Az Indominus rex genetikai térképét titkosították, mostanra pedig teljesen kifejlett példány lett belőle. Hogy felmérje a lény képességeit és élőhelye biztonságát, Claire felkeresi Owent (Chris Pratt), az egykori katonát, aki az állati viselkedés szakértője és a park legszélén, egy elkülönített bázison végzi kutatásait. Owen évek óta dolgozik egy csapat agresszív Velociraptorral, amelyekkel el tudta fogadtatni dominanciáját, de az egyensúly törékeny: az állatok folyamatosan a kelletlen engedelmesség és a vérszomjas lázadás között ingadoznak.

Amikor az Indominus rex, amelynek lehetséges vadságáról és intelligenciájáról mit sem lehet tudni, megtervezi a szökését és eltűnik a dzsungel mélyén, a Jurassic Worldben minden lény, legyen ember vagy dinó, veszélybe kerül. Claire számára két unokaöccse élete a legfontosabb, akik egy 360 fokos kilátást biztosító gömbautóval indultak a dzsungelbe. Owen és Claire utánuk erednek, miközben a parkban kitör a káosz, és a vendégek a dinók zsákmányává válnak. Az őshüllők földön, vízen, levegőben harcba indulnak, és immár a világ legnagyobb élményparkjának egyik szeglete sincs biztonságban.

Az álom valóra válik: a Jurassic World születése

A Jurassic World közvetlen folytatása a háromszoros Oscar®-díjas Steven Spielberg klasszikusának – vagyis nem veszi figyelembe a második és a harmadik epizód történéseit –, de az új történet 22 évvel a hajdani kalandok után veszi fel a végzetes események fonalát Isla Nubar szigetén. A Jurassic World a világ első igazán nemzetközi élményparkja, amely harmonikusan ötvözi a tudomány és a történelem csodáját mindazzal a kényelemmel és luxussal, amit a mai világutazók elvárnak. Mindez dr. Michael Crichton briliáns elméjéből pattant ki.

Spielberg 1993-ban mozikba került Jurassic Parkja minden közönségréteg számára egyedülálló élményt kínált és örökre bevésődött a kollektív kulturális memóriába. Crichton olyan mesterien keverte a tudományos fantasztikumot a határtalan fantáziával, hogy a közönség lélegzetvisszafojtva kérdezte: „Mindez valóban lehetséges?”.

Spielbergnek és csapatának soha nem állt szándékában, hogy forradalmasítsa a filmkészítést. Csak rendesen vászonra akarták vinni Crichton fenomenális meséjét. „Nem áll módomban eldönteni, hogy mi bizonyul mérföldkőnek – magyarázza a rendező. – Mindössze történeteket próbálok elmesélni. Más emberek határozzák meg, hogy sikeresen meséltél-e vagy sem, de az igaz, hogy technológiai szempontból ez a mozi valóban fordulatot hozott a filmiparban. Olyan szereplők bukkantak fel, amelyeket digitálisan hozott létre a számítógép, mégis teljesen valódinak hatottak bármilyen fény- vagy légköri viszonyok között. A T-rexet még szakadó esőben is meg tudtuk mutatni.”

A sorozat további két filmje után – Jurassic Park: Elveszett világ (1997), Jurassic Park 3 (2001) – Spielberget más projektek kötötték le. A rajongók szerencséjére a dinókkal kapcsolatos ötletek csak álomba merültek, nem felejtődtek el. „Egy csomó ismeretlen emberbe botlottam az évek során, akik mind azt kérdezték: mikor jön ki a következő Jurassic Park? – meséli Spielberg. – Ez egy idő után elérte a kritikus tömeget, és nekiláttam ötleteken agyalni.”

A rendező elkezdett általa tisztelt forgatókönyvírókkal találkozni, hogy megbeszéljék, két évtized után hogyan lehetne egy még invenciózusabb koncepciót kidolgozni az őslényparkkal kapcsolatban. „A Jurassic World tulajdonképpen maga a megvalósult Jurassic Park, amiről Michael Crichton, illetve a történetbeli dr. Hammond álmodott – magyarázza. – Remélhetőleg a közönség is arra vágyik, hogy lássa a működőképes Jurassic Parkot, amelyet DNS-ből létrehozott dinók népesítenek be."

Az új film producere Spielberg gyakori munkatársa, Frank Marshall lett, aki több mint hetven mozit jegyez, köztük olyanokat, amelyek a filmtörténet legsikeresebbjei közé tartoznak, az Indiana Jones és a Végzet Templomától a Vissza a jövőbe-trilógián át egészen a Bíbor színig és a Benjamin Button különös életéig. A Jurassic World stábjához egy másik tapasztalt producer, Patrick Crowley is csatlakozott, aki az első Bourne-film óta dolgozik együtt Marshall-lal. A három producer a számos jelentkező közül Colin Trevorrow-t választotta ki rendezőnek, aki online rövidfilmekkel szerzett magának hírnevet, mielőtt elkészítette volna első nagyjátékfilmjét, a Kockázatos túrát (Safety Not Guaranteed), amit számos elismerésre jelöltek, többek között a zsűri nagydíjára a Sundance fesztiválon, és elnyerte a legeredetibb alkotásoknak járó Independent Spirit Awardot. Műve felkeltette Spielberg és Marshall figyelmét, akik nagyra értékelték a film szemléletmódját: a karakterek fejlődésén van a hangsúly, és ez a fantasztikus cselekmény mozgatóereje. Úgy érezték, a fiatal rendező alkalmas arra, hogy átvegye a stafétát.

„Megnéztem a Kockázatos túrát, és a legutolsó jelenet meggyőzött arról, hogy Colinnak kell rendeznie a Jurassic Worldöt – meséli Spielberg. – Szabályosan kirepültem a székből az utolsó jelenet láttán. Frank mutatta meg a filmet, és akkor már tudtam, hogy ha Colin jó benyomást tesz ránk az első megbeszélésen, övé a Jurassic World. Teljesen odavolt projektért, filmesként és rajongóként egyaránt, és volt már egy sztorija a tarsolyában. Nem csak úgy eljött, mondván, én akarom megrendezni a negyedik részt.”

„Amikor rendezőt kerestünk, Steve számára nagyon fontos volt, hogy az illető nagy mesemondó legyen, és ezt meg is találtuk Colinban – mondja Marshall. – A Jurassic Park annak idején, kamaszként óriási hatást tett rá, és biztosak voltunk benne, hogy az új részhez olyan gyermeki rácsodálkozással fog közelíteni, ami e világ megjelenítéséhez nélkülözhetetlen.”

Trevorrow nem tagadja, ahhoz a nemzedékhez tartozik, amelynek tagjai Spielberg-filmeken nőttek fel. Ennek megfelelően a rendező célja az volt, hogy olyan egyensúlyt teremtsen a rácsodálkozás és a hajmeresztő izgalmak között, amilyet a nézők minden Jurassic-filmtől elvárnak, és új karaktereket is bemutasson, miközben a cselekmény tele van tartalmas ötletekkel, amelyek miatt érdemes újabb fejezetet elmesélni. „Nem akartunk olyan filmet készíteni, amelyben emberek menekülnek sikoltozva a dinók elől, mert ezt már elég jól megcsinálták – mondja Trevorrow. – Megvolt a magam elképzelése arról, hogy mit szeretne a közönség, és azt is tudtam, mit akar Steven: fogni ezt a briliáns alapkoncepciót, és megnézni, milyen irányba tudjuk még elvinni – hogyan tudjuk továbbfejleszti és magasabb szintre emelni, miközben a közönség a jól ismert világba csöppen.”

Nem sokáig tartott a fanyalgás, hogy a fiatal rendező nem tud majd kezelni egy ilyen léptékű szuperfilmet, mutat rá Crowley. „Amikor megnéztem Colin filmográfiáját, nyoma sem volt benne akkora filmnek, amekkorára mi készültünk – mondja a producer. – Ám a kezdetektől erőteljes vezetői képességeket mutatott fel, és látszott rajta, hogy tudja, mit akar. Megjegyzései és észrevételei bölcsek voltak, messze túlmutattak a tapasztalatain és az életkorán, és már az elején nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy minden megvan benne, ami egy ilyen film megrendezéséhez kell.”

Trevorrow és forgatókönyvíró társa, Derek Connolly erős karaktereket akartak izgalmas események középpontjába helyezni, miközben válaszolnak a közönség legfontosabb kérdéseire. „A nagy kérdés ez volt: miért lenne szükség újabb folytatásra? – mondja a rendező. – Milyen új történet és milyen karakterek bemutatása révén van értelme az egésznek?”

Connolly elárulja, tisztában voltak azzal, hogy bonyolult feladat lesz az új történet elmesélése.

„A Jurassic Park varázsa a karakterek jellegében, illetve a humor, a horror és a tudomány megfelelő elegyítésében rejlett. Ugyanezt akartuk megjeleníteni a mi forgatókönyvünkben is.”

Trevorrow és Connolly látásmódja kiegészíti egymást: „Az én humorom és Trevor erőteljes történetmesélő képessége közösen formálta a forgatókönyvet – folytatja Connolly. – Olyan hangvételt sikerült kialakítani, amely nem jöhetett volna létre, ha külön dolgozunk.”

A karakterek ereje: a Jurassic World szereplőválogatása

A Jurassic-filmek káprázatos kalandjait összetett karakterek élik át, akikkel a nézők érzelmi közösséget tudnak kialakítani. „Az összes Jurassic-film egyik legfontosabb jellemzője, hogy erőteljesek a karakterek – magyarázza Crowley. – Általuk éljük át a kalandokat és ők mozgatják a cselekményt.”

A Jurassic World főhőse a riposztozásban ugyanolyan erős, mint a fontos döntések gyors meghozatalában: Owen veterán katona, aki tudatában van annak, mennyire bizonytalan az ember helye a természet rendjében. Jelenleg egy viselkedéskutató központot vezet a Jurassic World peremén. A rendszeren kívül működik, de szüksége van annak támogatására a raptorok vizsgálatához, s emiatt kényelmetlen helyzetben van: a hatalomnak dolgozik, miközben lázad ellene.

Bár Owen első randevúja Claire-rel egyben az utolsónak is bizonyult, szívesen csipkelődik vele minden adandó alkalommal, élvezve a pillanatokat, valahányszor a nőnek szüksége van rá Jurassic World működtetéséhez. És Claire sosem volt még nagyobb szükségben, amikor olyan válság tör ki, amelyet a saját csapatával nem tud megoldani. Owenre hárul a feladat, hogy kezelje a problémát, mielőtt minden összeomlik. Igazi kalandor, aki éles esze, találékonysága és csalhatatlan ösztöne segítségével vágja ki magát a szorult helyzetekből.

A film alkotói Chris Pratt-ben találták meg a tökéletes főszereplőt, aki komikus színészből lett akcióhős, és legutóbb A galaxis őrzői című bombasikerben remekelt. „Nem mehettünk biztosra Chris Pratt-tel kapcsolatban, mert éppen egy nagyon sikeres tévésorozatban szerepelt – emlékszik vissza Spielberg. – Bár Colinnal tudtuk, hogy alkalmas a feladatra, volt benne egy kis kockázat.” Spielberget a meghallgatáson lenyűgözte Pratt tehetsége. „Chris kiváló színész és nagyon erős a jelenléte a vásznon. Hihetetlen humor szorult belé és igazi csapatjátékos. Fényes pályafutás áll előtte.”

Pratt nagy Jurassic Park-rajongó, akárcsak Trevorrow. 1993-ban egy kisvárosi moziban látta a filmet. „Pont a megfelelő korban voltam, 14 éves, hogy a kellő hatást tegyen rám. Teljesen kész voltam tőle – mondja a színész. – Mintha az orrom előtt találták volna fel újra a mozit, és akkor tudatosult bennem, milyen klasszak tudnak lenni a filmek. Azon a héten kétszer is megnéztem a Jurassic Parkot.”

A női főszerepet Bryce Hoard Dallas alakítja, aki tehetségét széles skálán bizonyította, hiszen szerepelt olyan kasszasikerekben, mint az Alkonyat-sorozat vagy a Pókember 3., de drámai hangütésű produkciókban is (A segítség, 50/50). Claire-t formálja meg, a Jurassic World igazgatóját, akinek azt kell garantálnia, hogy minden vendég teljes biztonságban legyen az őslényparkban. Ha a dolgok simán mennek, az Claire érdeme, ha valami baj van, őt veszik elő.

Claire egy ellenőrzőfülkéből, monitorokon át, biztonságos távolságból figyeli az őslénypark állati és emberi történéseit. A dinókat vagyontárgynak tekinti, már régen nem úgy viszonyul hozzájuk, mintha csodálatra méltó élőlények lennének. Csak akkor tudja teljesen más szemszögből értékelni a parkot, amikor minden a feje tetejére áll: potenciális zsákmányként megváltozik a hozzáállása.

Amikor a park újonnan kifejlesztett dinoszaurusza ijesztő intelligenciáról tesz tanúbizonyságot, Claire kénytelen Owen segítségét kérni, akivel már van bizonyos közös múltja. Nyilvánvaló, hogy e két látszólag ellenséges, makacs karakter között működik a kémia. „Történt velük valami azon a bizonyos randin, és Owen imád ezen élcelődni, mert Claire annyira bezárkózik – magyarázza Pratt. – Láthatóan vonzódnak egymáshoz, és ez állandó konfliktusforrást jelent, miközben körülöttük tombolnak a dinók.”

„Az ilyen romantikus szál nagyon különleges egy Jurassic-filmben, és ez borzasztóan tetszik” – teszi hozzá Howard.

Bár mindkét színész felkészült a produkció fizikai kihívásaira, Howard arra azért nem számított, hogy magassarkúban kell majd rohangálnia a dzsungelben. „Sosem felejtem el, amint az első nap ott álltam a forgatási helyszínen, egy mocsaras-indás-köves területen – meséli a színésznő. – Lenéztem a magassarkúmra, és csak imádkozni tudtam. De legalább most már újabb készséget tüntethetek fel az önéletrajzomban: dzsungelfutás magassarkúban.”

Újra dübörögnek a dinók

A Jurassic World története több mint évtizeddel azután játszódik, hogy a katasztrofális Isla Nublar-i események miatt csaknem szertefoszlott Hammond álma. A Jurassic Worldöt mostanra naponta több mint 20 ezer turista látogatja, és ez megváltoztatta az emberek dinókhoz való hozzáállását. Korábban mesebeli elképzelésnek tűnt, hogy a dinók visszatérhetnek a Földre, ám azóta jelenlétük megszokottá vált, ezért az újdonság varázsa elveszett.
A gondolat, hogy az emberek már a dinókat is unják, fontos társadalmi üzenettel bírt Trvorrow számára, kapcsolódva ahhoz a tényhez, hogy minél fejlettebb a technológia, annál inkább elveszítjük kapcsolatunkat a természettel. „A film úgy kezdődik, hogy a Jurassic Worldbe érkező kamaszok folyton sms-eznek, mert a dinók nem különösebben érdeklik őket. Ez azért jó nyitás, mert fel tudjuk hívni a figyelmet arra, miért kell félni a fennálló veszélytől és odafigyelni arra, mi történik körülöttünk.”

A rajongók által kedvelt dinók visszatérnek, ám néhányan közülük új tulajdonságokkal bírnak, és Jurassic-filmekben eddig nem látott lények is megjelennek. „Régi rajongóként tudtam, hogy a kedvenc dinókat vissza kell hoznunk, például a T.rexet, hogy újra képviselje azokat a hősies tulajdonságokat, amiket az első filmben felmutatott – magyarázza Trevorrow. – Számomra a T.rex volt az első film főszereplője, ezért nagyon fontosnak tartottam, hogy újra megjelenjen.”

Bár a parkot továbbra is rengetegen látogatják, a turistákat egyre nehezebb izgalomba hozni. A cég attól tart, hogy visszaesik a forgalom, ezért unaloműző attrakciókat találnak ki: dr. Wu és csapata a tudományos etika szabályait felrúgva génmanipulációba kezd, hogy új lényeket hozzanak létre.

Így születik meg az Indominus rex.

A génmanipulált dinoszaurusz számos más dinó DNS-éből keletkezett, van köztük T.rex, Carnotaurus, Majungasaurus, Rugops, Giganotosaurus és még néhány ismeretlen donor. Az Indominus rex a maga több mint 12 méteres hosszúságával a legnagyobb dinoszaurusz, egyben a legokosabb és a legelvetemültebb azon lények közül, amelyek a Jurassic Worldben valaha megfordultak. Dr. Wu és csapata csodálatos teremtményt alkotott, és csak halvány segédfogalmuk volt arról, hogy mire képes… Aztán már kezd derengeni, miután az intelligens szuperdinó megszökik, és sportból kezdi levadászni a szigeten előforduló élőlényeket, legyenek azok őshüllők vagy emberek.

A film főszereplői

CHRIS PRATT (Owen Grady) sokáig egy nagy sikerű tévésorozat, a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) szereplőjeként volt a legismertebb. A széria most fejeződik be a hetedik évaddal.
2014-et kétségtelenül Pratt évének nevezhetjük. Két kasszasikerben is főszereplő volt: A galaxis őrzői (The Guardians of the Galaxy) és az animációs A Lego-kaland (Lego Movie) elnyerte a közönség és kritikusok egyöntetű tetszését.
További fontosabb filmjei: Elpuskázva (The Delivery Man), Zero Dark Thirty – A bin Láden hajsza, Ötéves jegyesség (The Five-Year Engagement), Pénzcsináló (Money Ball).

BRYCE DALLAS HOWARD (Claire Dearing) fontos szerepeket játszott 2011 két sikerében, a 50/50-ben és az Oscar®-díjas A segítségben (The Help). Ugyanebben az évben ő volt a producere A nyugtalanság kora (Restless) című romantikus drámának, amelyet Gus Van Sant rendezett.
Fontosabb filmjei: Alkonyat – Napfogyatkozás, Alkonyat – Hajnalhasadás 2. (Twilight: Eclipse, Breaking Dawn Part 2), Teminátor: Megváltás (Terminator: Salvation), Pókember 3. (Spider-Man 3), Ahogy tetszik (As You Like it – Arany Glóbusz-jelölés).
Howard több mint egy tucat rövidfilmet rendezett, amelyekért számos elismerést kapott, 2012-ben egyik filmét nevezték – nem jelölték – a kategória Oscar®-jára (when you find me).
A színésznő az Oscar®-díjas Ron Howard rendező lánya.

A film alkotói

COLIN TREVORROW (rendező / társforgatókönyvíró) első pillantásra szokatlan választásnak tűnt a Jurassic World rendezői posztjára, hiszen korábban az online rövidfilmek úttörője volt, és eddig csak egy nagyjátékfilmet készített, amely azonban nagy siker lett (Kockázatos túra – Safety Not Guaranteed). Spielberg és alkotótársai azonban meglátták Trevorrow-ban azt a fiatal tehetséget, aki modern hollywoodi filmeken felnőtt elkötelezett Jurassic-rajongóként új irányt tud mutatni a franchise-nak.

STEVEN SPIELBERG (executive producer) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. Vezetésük alatt készítette a DreamWorks az Amerikai szépség (American Beauty), a Gladiátor (Gladiator) és az Egy csodálatos elme (A Beautiful Mind) című filmeket, amelyek mindegyike elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar®-díjat.
A filmtörténelem legsikeresebb alkotásai közül több is Spielberg nevéhez fűződik, mint például a Jurassic Park (Jurassic Park) és az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial). Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája (Schindler’s List) című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmért.
Spielbergnek a Bíborszín (The Color Purple) című filmen végzett munkájáért ítélt először díjat az Amerikai Rendezők Szövetsége (DGA). A legjobb rendezőnek járó Oscar®-díjra jelölték a München (Munich), az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial), Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) és a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind) című filmekért. Az előbbiekért és A nap birodalma (Empire of the Sun), A cápa (Jaws), valamint az Amistad (Amistad) című filmekért a DGA is jelölte díjára. A DGA összesen tízszer jelölte, többször, mint bármely más rendezőt a filmtörténetben. 2000-ben átvehette a Szövetség életműdíját. Ezeken kívül az Amerikai Filmintézet is kitüntette életmű díjával, valamint megkapta a tekintélyes Irving G. Thalberg-díjat is.
A közelmúltban készült filmek, amelyeken dolgozott: Lincoln (2 Oscar®-díj), Hadak útján (War Horse – 6 Oscar®-jelölés), Falling Skies (tévésorozat), Terra Nova – Az új világ (tévésorozat), Tintin kalandjai (The Adventures of Tintin), Transformers 1-3. (Transformers), A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers), Levelek Ivo Dzsimáról (Letters From Iwo Jima), Világok harca (War of the Worlds), München (Munich), Egy gésa emlékiratai (Memoirs of a Geisha), Terminál (The Terminal), Kapj el, ha tudsz! (Catch Me If You Can), A.I. – Mesterséges értelem (A.I.).
Első mozifilmje a Sugarlandi hajtóvadászat (The Sugarland Express) volt.
Más korai filmjei: Örökké (Always), Hook (Hook) és Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) folytatásai, az Indiana Jones és a Végzet Temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom) és az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusader).
Spielberg 1984-ben megalapította saját produkciós cégét, az Amblin Entertainmentet. (A név a rendező első 35 milliméteres, sokszoros díjnyertes azonos című 1968-as némafilmjére utal, amellyel letette névjegyét a szakmában.)
Az Amblin készítette többek között a következő nagy sikerű filmeket: Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Vissza a jövőbe 1, 2, 3 (Back to the Future I, II, III), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Egérmese (An American Tail), Őslények országa (The Land Before Time), Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki (The Flintstones), Casper (Casper), Twister (Twister), Zorro álarca (The Mask of Zorro), Men in Black – Sötét zsaruk (Men in Black), Men in Black – Sötét zsaruk 2. (Men in Black II). Szintén az Amblin Entertainment gyártotta a Vészhelyzet (ER) című tévésorozatot.

FRANK MARSHALL (producer) több mint hetven filmmel a háta mögött az amerikai mozi arculatának egyik legjelentősebb formálója. Pályafutásában Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) jelentette a fordulópontot. A bombasikert követően a négy folytatásnak is producere volt.
Legjelentősebb munkái: Poltergeist – A kopogó szellem, Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Bíbor szín (Color Purple), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Vissza a jövőbe-trilógia (Back to the Future), Bourne-trilógia, Az utolsó léghajlító (The Last Airbender), Benjamin Button különleges élete (The Curious Case of Benjamin Button).


süti beállítások módosítása