látogató számláló

Kritika: Trónok harca - 6. évad (Game of Thrones)

SPOILER VESZÉLY!

Nem túlzok, ha azt mondom, hogy a Trónok harca jelenleg a legismertebb sorozat a világon. Ezt a kijelentésemet az is megerősíti, hogy a sorozat rajongótábora évről évre gyarapodik. Engem is a fordulatos cselekményeivel, a rengetek kiismerhetetlen karakterével fogott meg anno. Viszont mára már nálam ez a Trónok harca-láz egy kialudt gyertya. Persze ez az én véleményem, de a tavalyi 5. évad volt szerintem a sorozat mélypontja. Unalmas volt, részben kiszámítható, és már az a nagy epikusság is eltűnt a sorozatból, ami az elején jellemezte. Daenerys Targaryen karaktere túl sok figyelmet kapott az előző évadban, a Dorne-i szál unalmas volt.

winterfell_raven_bran_1.jpg

Persze azért előtte is voltak bajaim a sorozattal, például ezt a nagy írói bravúrt, ami Jaime Lannister karakterét körbeveszi, továbbra sem értem. Számomra egy karakter komplexitása nem abban teljesül ki, hogy a 3. évadban rájövünk, hogy miért ölte meg az Örült királyt és most ettől mennyire jó fej is ez az ifjú oroszlán. Egyrészt Jaime sok rosszat elkövetett, aminek következtében, az én szememben sosem lesz pozitív karakter, másrészt szerintem minden épeszű ember megölte volna az Örült királyt, szóval ettől a cselekedetétől nem lesz a kedvencem. De lényegében az első három évad tényleg jó volt.

Az ötödik évad környékén tele volt az internet (legalábbis azok a fórumok amiket én felkerestem), azzal a tipikus olvasói véleménnyel, hogy ez nem így volt a könyvben. A sorozatban sok történetszálat tovább vittek a készítők, mint azok a könyvben megjelentek, így a könyv olvasói fel voltak háborodva, hogy ez mekkora spoiler az ő szemszögükből nézve. Szerintem már az 5. évaddal, de 6. évaddal biztosan mindenkinek egyértelműen látnia kell, hogy a sorozat már nem tekinthető adaptációnak. És így a 6. évad alatt az előbb említett megnyilvánulásokkal nem is találkoztam, ami meg is lepett.  

Viszont ez az ördögi kör, hogy a sorozat megelőzte a könyvciklust, sokkal jobban befolyásolta a készítők munkáját. Már az előző évadban is látni véltem, hogy a készítők behúzzák a kéziféket, hogy ne haladjon a történet. Valamint a sorozat a legrosszabb hagyományát követte, majdnem minden részben mindenkivel szeretne foglalkozni egy kicsit, ezért érdemben senkivel sem tud a végén. Egy szó, mint száz, féltem, hogy a 6. évaddal tovább süllyed a sorozat minősége. Ami, így az évad végével elárulhatom, nem történt meg, de azt a régi Trónok harca-hangulatot is maximum csak két epizód tudta megeleveníteni, amit nagyon sajnálok. Az évad elején meg szintén behúzták a kézi féket. A Dorne-i szál simán mehetett volna az előző évadba, sőt a 6. évad első részének az összes jelenetével kapcsolatban úgy éreztem, mintha egy kiegészítő rész lenne az 5. évad szezonzáró epizódjához.

Daenerys történetszála nagyon önismétlő volt, és lényegében még most se tud uralkodni, mert mindent Tyrion tett meg helyette, persze ő se tökéletesen. De már saját gondolatai sincsenek a Sárkányok anyjának, mindig megvárja, hogy Tyrion döntsön helyette, ezt jól reprezentálja az a jelenet is mikor a Greyjoy-ok megérkeznek hozzájuk. Annyira örültem, mikor Daario Naharis azt mondja Daenerys-nek, hogy ő hódító, mert lényegében az is. Nem szeretem a karakterét, de egy valamihez nagyon ért: a hódításhoz. Meg nagy szónoklatokat tartani, amiket annyira beképzelten hajt végre, hogy már fáj. Szóval én el nem tudom képzelni az ő karakterét ezek után a Vastrónon, mert lényegében az uralkodáshoz való skilleket még mindig nem tudta elsajátítani. Meg ha már női karaktert akarunk a trónra ültetni, akkor a Medve-szigetekről Lyanna Mormont legyen az. Jó, ez csak vicc volt, bár abban a 10 percben, amit az ő karaktere kapott, sokkal jobban meggyőzőt, mint Daenerys 6 évad alatt, hogy jobb uralkodó lenne.

Tehát innentől kezdve számomra rossz végkimenetel lenne, ha ő ülne végül a Vastrónra. Azt meg nagyon bírtam, az alkotók részéről, hogy néha olyan in medias res-be mentek át, hogy csak pislogtam. Gondolok itt Daenerys visszatérésére Meereenbe, vagy a Greyjoy flotta megérkezését szintúgy az előbb említett városba. Na meg az évadzáróban is Arya és Varys csak úgy ugrálgatott. Úgy tűnik, néha az írók is érezték, hogy nagyon lassan haladnak a dolgok.

Amit még itt meg szeretnék említeni, az Tyrion figurája, ami nagyon vissza lett fogva. A karakter régi vonásjegyei már fel sem ismerhetők benne, és a legtöbb ciki jelenet ebben az évadban hozzá volt köthető. Könyörgök, kétszer végig kellett nézni ahogy azt parancsolta meg Missandei-nak és Grey Wormnak, hogy mondjanak végre egy viccet. Szerintem ezek a jelenetek feleslegesek voltak. Mert Gilly és Sam családlátogatásos jelenetét még megértem - bár az is túl hosszúra sikeredet -, de az előbb említetteket nem tudtam sehova se tenni, csak időhúzásnak voltak jók.

Ebben az évadban egy karakterért izgultam a legjobban, az pedig Arya Stark volt. Megértem, hogy sokaknak az ő történetszála nem tetszik, de nekem az egyik kedvenc karakterem és ebben az évadban állt a legközelebb ahhoz, hogy meghaljon. Persze amellett én se mehetek el szó nélkül, hogy azért Arya összecsapását az Árvával sokkal jobban ki lehetett volna vitelezni, de azért, az a macska-egér hajsza Braavos utcáin nem volt rossz, csak azért megnéztem volna, hogy hogyan végzi ki az ellenfelét. Nyilván azért a túlkapásokból itt is sok volt, hogy Arya sok vért vesztve még képes volt az Arcok Csarnokába visszamenni és mintha már kutya baja nem lenne.
De ez olyan, mintha a Fattyak csatájában Jont egy nyílvessző se találja el. Ja, hogy ez megtörtént? Nos, bármennyire is epikus volt a Fattyak csatája, és kivitelezés szempontjából nagyon magasra tették a lécet, azért sok túlzás megfigyelhető volt benne. Sőt végre meghalt a leggonoszabb, legalábbis számomra a legkevésbé szimpatikus karakter a Trónok harcában, Ramsay Bolton.
A többi történetszálról csak röviden annyit, hogy én személy szerint, örültem, hogy Theon Greyjoy karaktere visszatért oda ahova tartozik. Ő is sok rossz dolgot tett a múltban, de talán ő szenvedett a legjobban a tettei miatt, sőt talán többet is. Ami meg Királyvárban zajlik, az meg már unalmas. Az évad elején még jó volt látni, hogy Cersei a saját levében fő, de már az is annyira ellett nyújtva, hogy nem érdekel. Persze ami az évadzáróban történt, lendített egy kicsit a történéseken, de összességében nagyon vontatott volt az egész, na meg ez a nagy robbanás is kiszámítható volt. A testvér szerelem meg teljesen hidegen hagy. Viszont ami leginkább pörgette az eseményeket az évadban, az Brandon Stark körül zajlott. A legérdekesebb események hozzá voltak köthetőek, no meg az évad két legnagyobb cliffhangere is. Kár, hogy az évad második felében hanyagolva lett, és csak az évadzáróban volt újra látható.

Összegezve: bennem felemás érzéseket keltett az új évad. Sok visszatérésnek örültem, mert azért valljuk be, ez az évad a visszatérések évada volt, na meg számtalan a rajongói teória beigazolódott. Amivel szerintem a sorozat készítői a rajongókat akarták kielégíteni, ami sikerült is, az más kérdés, hogy a könyvekben is megfognak-e valósulni.
Sőt azért érdekes eseményeknek is szemtanúi lehettünk, de így is sokszor a lassú történetvezetést volt domináns, amit nem értek, mert állítólag már csak két évad és vége a sorozatnak. Ha meg ez igaz, akkor az utolsó két évadnak tényleg nagyon pörgősnek kell lennie, és nem szabad másodlagos karaktereknek annyi időt adni, mint ebben az évadban. Persze már itt is jelen volt egyfajta mozgolódás a karakterek részéről, sok találkozás és szövetségkötés is volt, ami egyre jobban reprezentálja a nagy összecsapáshoz az erőviszonyokat, (főleg az évadzáró epizód) de ezek igazából csak fel lettek vezetve, talán a következő évadban jobban ki lesznek bontva...

gameofthrones_s6.jpg


süti beállítások módosítása