látogató számláló

Kritika: Django elszabadul

A lószaros préri.

Remélem, ezzel senkinek se veszem el a kedvét, hogy végigolvassa az írásomat, de én Tarantinót túlértékelt rendezőnek tartom. Nem értem, hogy lehet annyira imádni. Maga a film igazából azért jött létre, hogy képileg (vizuálisan) meséljen történetet. Erre például a Kutyaszorítóban belecsöppenünk a bandatagok beszélgetésbe, ahogy elmélkednek a popkultúráról. Ami teljesen felesleges történet szempontjából. Aztán a Ponyvaregényről nem is beszélve, annyi felesleges dolgot tudnak abban a filmben pofázni, hogy azt megszámolni se tudom. Meg eleve többet beszélnek a karakteréről, mint amennyit szerepelnek. Most jöhetne az a szöveg, hogy szövegek közismerten fontos összetevői minden Tarantino - filmnek, de tegyük a szívünkre a kezünket. A Kutyaszorítóban tényleg fontos Madonnát kielemezni, meg a zeneszámait? Szerintem nem. Persze azért bátorítottam is Quentint, hogy mutassa meg a többi rendezőnek, kik már annyira el vannak szállva maguktól, és csak magas lóról tudnak, beszélnek. Ám ez is elmúlt a Grindhouse – Halálbiztos című filmmel. Ugyanis az a film csak azért született meg, hogy Tarantino mutogassa, hogy mekkora egója van és egy ilyen film, mint a Halálbiztos, ami nem szól, semmiről imádni fogják az emberek. Most komolyan emlékszik valaki egyetlen egy jelenetre is a filmből? Na, egyre emlékszem mikor Kurt Russell kocsija neki ment a csajokéba. És a hátsó ülésen lévő csaj arcát az egyik gumikerék levitte. De csak ennyire. Tarantinotól igazán a Kill Bill 1-2 szerettem. Szeretem azt a filmet. Tele van izgalmas jelenetekkel, az akció jelenetek szépen megtervezett és kivitelezettek. Meg nagyon jól átjön a keleti hangulat. Ezek ellenére a Django elszabadul című filmet én nagyon vártam. Mert Tarantino korábbi filmjeiben már sugárzott némi western hangulat. Sőt amikor Sukiyaki Western Django című filmben feltűnt sejtettem, hogy ebből még lesz valami. Vágvölgyi B. András - Tarantino mozija című könyve (igen olvastam ebből is látszik, hogy azért nem vagyok annyira Tarantino ellenes, bármennyire is ez vehető ki a fenti részekből. Már akinek. Csak szélsőséges oldalak vannak, van, aki szereti és van, aki utálja, én inkább az arany középutat választom) is megemlíti, hogy gyerek korábban imádta a western sorozatokat/filmeket. Így adva volt, hogy legyen egy western film is. Ja, meg kíváncsi voltam, hogy Leonardo DiCaprio vajon itt is hunyorogni fog.

Térjünk is rá a Django elszabadul című filmre. Djangot (Jamie Foxx) és fajtársait végigvonszolják a vadonban mikor váratlanul megjelenik Dr. King Schultz (Christoph Waltz) és lova Fritz, hogy megvegye két kereskedőtől Djangot. Az üzlet nem meg könnyedén, de végül Djangot megveszi Dr. King Schultz és felszabadítja. Az idő múlásával kettőjük közötti kapcsolat egyre szorosabb lesz. Oly annyira, hogy együtt fognak neki, hogy kiszabadítják Django menyasszonyát, Calvin Candie (Leonardo DiCaprio) kezei közül.
Közel három órás a film, de egyáltalán nem érződik rajta. Igazából, hogy ha nagyon röviden akarnám összefoglalni, hogy milyen is ez a film, akkor azt mondanám, hogy: western hangulat megfűszerezve Tarantino filmelemeivel/vonásaival (gondolok itt a sok vérre). Azt előre leszögezem, hogy ennek a Djangonak semmi köze az 1966-os Djangohoz. Kivéve az azonos főcímdal, na meg persze az, hogy Franco Nero cameozik. Persze ez nem nagy spoiler, hisz az előzetes már lelőtte. Viszont nagyon hasonlít a Mandingo című filmre. Egy- két elem azért ellet nyúlva belőle. Persze ez nem meglepő, hisz igazából ezt szoktuk meg a rendező úrtól. A Becstelen brigantyk is igazából nyúlás volt egy korábbi ugyan ilyen címmel ellátott filmmel. Persze ez nem baj, hisz jótól lopni nem bűn. A karakterek a filmben nagyon jók, mint a legtöbb Tarantino filmben. Azt, hittem, hogy Jamie Foxx fogja elvinni az egész filmet a hátán. Persze voltak jó jelenetei neki is ahol meg tudta mutatni színészi tehetségét, de nagyon kevés. De azért jót tett neki, hogy játszott a filmben és talán filmes karrierje újra beindul. Én mindenesetre drukkolok neki. Viszont aki nagy kedvencem volt a filmben az Christoph Waltz. Úgy tűnik nagyon jó barátok lettek a rendező úrral. Mert ez már második közös filmjük. Aminek csak örülök, hisz a Becstelen brigantykban is imádtam Waltzot. Én neki adnám a legjobb férfi mellékszereplő díjat az Oscar gálán. Viszont, még aki nagyon jó volt, az Leonardo DiCaprio. Egyszerűen zseniális. Egyik kedvenc színészem és nagyon jól hozta a karakterét, Calvin Candiet. Komolyan én féltem tőle, pontosabban a karakteréről. Annyira átjön, hogy Calvin mindent képes megtenni és teljesen kiszámíthatatlan. Bánom, hogy nem jelölték Oscar díjra. Karaktere főleg akkor emelkedik ki, mikor megtudja, hogy Django és Dr. King Schultz átveri őt. Annyira át jön az ottani feszültség, hogy a szívem megállt pár másodpercre. Zseniális jelenet volt. Szinte tapintani lehetett a jelenetbe a feszültséget. Briliáns. Spoiler Másik kedvenc jelenetem az volt, amikor Dr. King Schultz nem hajlandó kezet fogni Calvinnel. Csak azért nem hajlandó vele kezet fogni, mert veszített, és nem hajlandó a büszkeségét a háta mögött hagyni, helyette inkább megöli. Na meg egyből meghal ő is. Ami engem teljesen ledöbbentem. Oly annyira megkedveltem a Waltz karakterét, hogy egyszerűen nem akartam elhinni, hogy meghalt. Eltelt két perc mire magamhoz tértem és felfogtam, hogy mégis mi történt. Spoiler vége. Dr. King Schultzről azért többet is szerettem volna megtudni. Például miért van itt? Miért utazott ennyit (nevéből lehet következtetni, hogy német, elég messziről jött) Meghasonló kérdések, amiket szívesen megtudtam volna és simán belefért volna a filmbe, de ez van.

Zenei téren is jó a film. Bár van két rap szám, ami teljesen felesleges, mert rontja a jelenetet. Nem vagyok ellene a rapnek van olyan rap szám, amit szeretek hallgatni, de ebbe a filmbe nem kellett volna, még akkor is, ha csak két jelenetbe is szól. The Man with the Iron Fists című filmben nagyon jól működött, hogy beletettek hip-hop, meg rap zenét (csak, hogy legyen mihez hasonlítani), de itt nem. A többi filmesztétikai vonásról meg nagyon nem akarok beszélni, mert mindegyik magával hordja a rendezőúr keze nyomát. Film megtekintését igazából mindenkinek ajánlom. Még annak is aki Tarantino ellenes hátha megtérül. Western örülteknek meg kötelező, na meg Tarantino rajongóknak. Minden estre, ha valakinek van, valamilyen véleménye van az írásommal kapcsolatban, akár pozitív, akár negatív szívesen meghallgatom. Kommentet lehet írni facebookon, illetve itt is.


süti beállítások módosítása