látogató számláló

Néhány dolog a Szörnyek az űrlények ellenről #1

Amikor egy kaliforniai lányt, Susan Murphyt (eredeti hangja Reese Witherspoon) esküvője napján véletlenül eltalál egy meteor, ami tele van űrtrutyival, rejtélyes módon 16 méteresre nő. A hadsereg azonnal akcióba lép, elfogják Susant, és egy titkos bázisra viszik. Elnevezik Ginormicának, és egy csomó fura szörny közé rakják. Köztük van a pengeagyú, ámde rovarfejű dr. Csótány PhD, a macsó félig majom, félig hal Hiányzó Láncszem, továbbá B.O.B., az elpusztíthatatlan zselélény és egy 120 méter hosszú hernyó, Rovaroszaurusz. Fogva tartásuk azonban véget ér, amikor egy titokzatos földönkívüli robot landol a Földön, és megtámadja Amerikát. Az elnököt meggyőzik, hogy küldje harcba a szörnyek csapatát a robot ellen, hogy megmentsék a világot a pusztulástól.

Volt egyszer, hol nem volt egy a miénkhez hasonló galaxis...

A szörnyekről és nem evilági lényekről szóló mesék évszázadok óta szórakoztatják és rémisztgetik az embereket az egész világon. Az ilyen témájú irodalmi művek idővel eljutottak Hollywoodba is, és létrejött a szörnyfilm műfaja, majd a sci-fi mozi. Az ötvenes-hatvanas években számos sci-fi film vagy tévésorozat úgy kezdődött, hogy az emberek titokzatos jelet fogtak egy távoli bolygóról, amit kötelező hátborzongató orgonazene festett alá. Hamarosan meg is érkeztek a földönkívüliek, és vagy legyőzték az emberiséget, vagy megtanították egy-két hasznos dologra, hogy könnyebben tudjon boldogulni.

A Szörnyek az űrlények ellen meséje a DreamWorks Animation főhadiszállásán született, s világra jötte olyan ismert nevek bábáskodásával történt, mint Jeffrey Katzenberg, a cég elnöke, illetve Rob Letterman és Conrad Vernon filmrendezők.

A „szörny" szó hallatán minden valamirevaló filmrendezőnek fölcsillan a szeme - márpedig Letterman és Vernon kétségtelenül ilyenek -, pláne, ha az „űrlény" szóval párosul. Annak idején a két rendező is a tévé előtt töltötte a szombat délutánokat, és szörnyes B-filmeket néztek, amelyek természetesen tanulsággal is szolgáltak (Ne zavard meg a természet rendjét! A radioaktív sugárzás hatalmas szörnyeket hoz létre!).

Letterman és Vernon nem csupán a szörnyfilmeknek voltak nagy rajongói, a műfaj plakátjai is komoly hatást gyakoroltak rájuk. A Szörnyek az űrlények ellen című produkcióra az ötvenes évek B-filmjei és ezek plakátjai mellett a korabeli Mad magazin illusztrációi is hatottak, amelyeket olyan legendás rajzolók jegyeztek, mint Jack Davis, Don Martin és Jack Rickard. (A „vájtszemű" néző felismerheti az e forrásokra való utalásokat abban a jelenetben, amikor a katonák a hadműveleti teremben visszanézik az ötvenes években készült archív felvételeket a még szabadlábon grasszáló szörnyek ámokfutásáról.)

Letterman éppen befejezte az Oscar®-díjra jelölt Cápamesét (Shark Tale), amikor találkozót beszélt meg Jeffrey Katzenberggel, hogy a stúdiófőnök következő projektjéről egyeztessenek. „Mutatott nekem egy alakulóban lévő forgatókönyvet, amely szörnyekről szólt - emlékszik vissza Letterman. - Mindig szerettem volna egy olyan vígjátékot rendezni, aminek alap sztorija A piszkos tizenkettőére (The Dirty Dozen) hasonlít. Érdekes módon a szörnyek pont olyan meredek figurákból álló csapatot alkotnak, mint a piszkos tizenkettek, tehát megvolt a film, amiről álmodtam."

Vernon számára 10 ezer kilométerrel odébb kezdődött el a szörnyes történet. „Cannes-ban voltam a Shrek 2-vel, és a Szörnyek... egy korai változata akadt a kezembe - meséli a rendező. - Láttam, hogy szorosan kötődik az ötvenes évek B-filmjeihez, ami még nem fordult elő animációs produkcióval. Úgy gondoltam, érdemes kidolgozni a koncepciót, és személyiséggel felruházni ezeket a lényeket, miközben az egész film a régi szörnymozik paródiája. Már csak azért is nagyon jónak találtam az ötletet, mert lehetővé tette, hogy tisztelegjünk a különféle filmkészítési stílusok és műfajok előtt."

Letterman nagyon örült, hogy olyan elszánt szörnymozi-rajongóval dolgozhat együtt, mint Vernon. „Conrad tehetséges storyboard-készítő, tapasztalt rendező, ráadásul szinkronizálni is tud: például ő volt a Mézeskalácsember a Shrek-filmekben. Ennek nagy hasznát vettük, mert fel tudta mondani a színészek szövegeit, úgyhogy a forgatókönyv fejlesztése közben már a filmmel is tudtunk foglalkozni, nem kellett megvárnunk az igazi szinkronhangokat."

Vernon boldogan osztotta meg Lettermannal a rendezői feladatokat. „Nem választottuk el élesen, ki mit csináljon, inkább oda-vissza módszerrel dolgoztunk. Állandó kapcsolatban álltunk, és ötleteltünk a jelenetekről meg a karakterekről. Ez garantálta az állandó összhangot, nem kellett attól tartanunk, hogy párhuzamosan két különböző filmet csinálunk."

Közben egy producer is csatlakozott a stábhoz. Lisa Stewart - aki olyan filmeket jegyez, mint a Majdnem híres (Almost Famous) és a Jerry Maguire - A nagy hátraarc - találkozott Katzenberggel, és az élete ezzel váratlan fordulatot vett...

„Amikor megláttam az első képet Susanról, tátva maradt a szám - mondja Stewart. - Egy benzinkút tetején ült. A vőlegénye épp kirúgta, kénytelen volt számot vetni az életével. Átvillant rajtam, hogy meg akarom ismerni ezt a lányt, és szeretném elmesélni a történetét."

Stewartot az sem zavarta, hogy még sosem volt dolga animációs produkcióval: „A jó sztori az jó sztori, és én mindenképpen el akartam mesélni, mi történik Susannal és barátaival."


süti beállítások módosítása