látogató számláló

A Jurassic Park új dimenziója

Amint közeledett a Universal Pictures egyik legnagyobb sikerének huszadik évfordulója, a stúdió elhatározta, hogy világszerte ismét bemutatja a mozikban a filmet, de ezúttal már 3D-s változatban, elképesztő 4K-s minőségben restaurálva, amely a HD-s változatnál négyszer élesebb látványt biztosít.

JP3D_425.jpg

A technológia fejlődésének köszönhetően a 3D ma úgy mutathatja be a közönségnek a Jurassic Park világát, ahogyan annak idején Steven Spielberg tudat alatt leforgatta. Az új látványvilág nosztalgikus és meglepetésekkel teli utazásra csábítja azokat, akiket hajdan rabul ejtettek az őslényparki kalandok, és lehetőség nyílik arra is, hogy új nézők ismerkedjenek meg Stan Wilson és az Industrial Light & Magic (ILM) csodálatos teremtményeivel. Egy egész nemzedék látta videón Lex és Tim menekülését a velociraptorok elől, s ámuldozott, amikor dr. Sattler és dr. Grant a kecses brachiosaurusok csordájával találkozott, a buja és halálos Isla Nubar valamennyi csodáját mégsem élhette át a maga teljességében – olyannak, amilyennek Michael Crichton és David Koepp forgatókönyvírók megálmodták. Egészen mostanáig. Az alkotók arra törekedtek, hogy a Jurassic Park oly sok év elmúltával is maradéktalanul élvezhető legyen. Ha a 3D-s technológiát jól alkalmazzák, tökéletes moziélményt képes nyújtani. Az eljárás használatával nem az a cél, hogy a végefelirat után a nézők elégedetten kijelentsék: „nahát, az a 3D-s effekt milyen klassz volt!”. Ehelyett azt kell elérni, hogy a közönség teljesen átadhassa magát a lehengerlő látványnak, a mindent betöltő zenének és a hátborzongatóan élethű zörejeknek. Mindezek miatt a konverzió során az alkotókat egy kérdés vezette: milyen érzés a zenekar közepén ülni? Spielberg a Stereo D nevű céget kérte fel a munkára, azt a csapatot, amely a Titanic 3D-s konverzióját végezte. Jelenetről jelenetre végigmentek a Jurassic Parkon, hogy megállapítsák, miként érhető el az új, tökéletes élmény. Most, amikor a néző meghallja a T. rex dübörgő lépteit, és a víz remegni kezd a pohárban, vagy a bébiraptor kikel a tojásból, illetve amikor a terepjáró nekivág a dzsungelnek, mindenki úgy érezheti, először jár a Jurassic Parkban. A Universal stúdió azt reméli, a közönség ugyanúgy élvezi majd a Jurassic Parkot, mint a több mint hétszáz fős stáb, amely fáradságot nem kímélve újrakalibrálta. Azt kívánjuk, hogy amikor felharsan John Williams ma már klasszikus zenéjének dallama, minél többen érezzék a nosztalgiát, hiszen a kaland ismét elkezdődik.

A konverzióról

Spielberg eredetileg is multidimenzionális képekben gondolkozott, legyen szó olyan ádáz akciójelenetről, mint a velociraptor és a T.rex harca, vagy a meghitt szekvenciáról, mint amikor dr. Sattler és James Hammond jégkrémezgetés közben cserél eszmét a dinóprojekt jövőjéről. A rendező hajdani frappáns megoldásai hatalmas segítséget jelentettek a Stereo D számára az eredeti felvételek sztereoszkopikus 3D-s látvánnyá változtatásakor. A térhatású konverzió több mint hétszáz szakember bevonását igényelte, akik képkockáról képkockára elkülönítettek minden egyes apró részletet, növelték a felvétel mélységét, azután pedig újradimenzionálták a 3D-s hatás elérése érdekében. A puristák azonban ne aggódjanak! A konverzió során Spielberg nem hajtott végre lényeges változtatásokat az eredeti felvételeken, és új hangot sem kevert az anyaghoz. A célja ugyanis inkább az volt, hogy nagyságrendekkel gazdagabbá tegye a formátumot. Például több esőt rakott az előtérbe, amikor először pillantjuk meg a T. rexet, és szilánkok záporoznak a néző arcába, amikor a terepjáró alázúdul a fáról. Mindezzel az volt a célja, hogy arra is odafigyeljünk, ami a kamera előtt és mögött van. A Jurassic Park 3D-s átalakítása kilenc hónapig tartott. Manapság a filmek térhatású konverziója a forgatással párhuzamosan zajlik, a Stereo D például néhány óránként vagy naponta szokta megkapni az átalakítandó anyagot. Archív filmek esetében azonban, mint amilyen a Jurassic Park is, az átalakítás üteme több tényezőtől függ – az eredeti negatív állapotától, a film hosszától és az anyag összetettségétől. Mivel az olyan természeti elemek, mint az eső vagy a levelek az őserdőben a legnehezebben konvertálható apró részletek közé tartoznak, a Jurassic Park 3D komoly iskolát jelentett a több száz fős stáb számára. E filmben több esőcseppet konvertáltak, mint a 3D formátum történetében eddig összesen, hogy a nézőnek olyan érzése legyen, hogy ő is része a nagy kalandnak. Az, hogy a jeleneteket többletperspektívával gazdagították új fókuszpontok beiktatásával – előtér, közép, háttér –, tökéletes térélményt biztosít, például Tim és Lex terepjárójának belsejében érezzük magunkat, amikor támad a T. rex. A hangzásvilág továbbfejlesztése ugyanolyan fontos volt, mint a látványé. A közönség felé száguldó T. rex lépteinek dübörgése 3D-ben nagyságrendekkel hatásosabb, mint 2D-ben, ezért a hangcsapat a modern mozik gazdag audio felszereltségének tudatában mélyítette és dinamizálta a hangokat. A közönség számára nem csupán a brachiosaurusok panaszos bégetése hangzik majd megindítóbban, de a haragos T. rex üvöltése is sokkal félelmetesebb lesz. Érdekes módon az eredeti T. rex-üvöltéshez a bébielefánt sírását alakították át a hangmérnökök, megvágva, visszafelé játszva és lelassítva. Hogy a közönséget még inkább beszippantsa az élmény, az üvöltést most a nézőtér közepére koncentrálták.


süti beállítások módosítása