látogató számláló

Kritika: Végjáték

Sakk-matt. (Igen, olvastam.)

enders_game_3.jpg

A film Orson Scott Card nagy sikerű műve alapján készült. Én olvastam a könyvet, és büszkén kijelenthetem, hogy tényleg olyan jó, mint amilyennek mondják. Könyvben a csavar egyáltalán nem kiszámítható, Endert elég alaposan megismerjük, testvéreit is, kik politikai ügybe bonyolódnak. Filozófiai, szociológiai és pszichológiai síkon is lehetne a könyvet elemezni. Olyan kérdéseket vett fel, ami most is elég aktuális. Tehát én csak ajánlani tudom. Sci-fi rajongóknak meg kötelező olvasmány. 

Na, de beszéljünk a filmről. A könyv megfilmesítése elég sokáig csak a levegőben lógott, mivel az író nem nagyon adta be a derekát, hogy megfilmesítsék mesterművét. Meg állítólag mindig talált valami kifogást, hogy így, meg úgy nem fogja senki megcsinálni a filmjét. Ami érthető, hogy ha én is írnék egy könyvet, ami siker lenne, akkor nem holmi negyed rangú rendezővel készíteném el. Ezért nem is értem, hogy mégis miért mondott igent az író Gavin Hoodnak, aki nem egy kifejezetten jó rendező. Elég csak megnézni az IMDB adatlapját. Ráadásul nem csak, hogy rendezte, de még a forgatókönyvet is Gavin írta. Ami meg is látszik a filmen. 

Azért azt elismerem annyira rossz sci-fi nem lett a Végjáték, de ha esetleg valaki csak a filmet nézi meg, az értelmetlenül néz, hogy most akkor a könyv is ilyen?! Pedig nem, a könyv ezerszer jobb. Így is olyan kevesen ismerik a filmet hazánkban, ez látszik is, mert más kritikai írásokba az első mondta egyből: " én nem olvastam". 

Így most kénytelen leszek leírni a történetet.  Egy idegen faj majdnem legigázta a földet. Ám egy hős katonának sikerült megsemmisítenie az anyahajót így az ellenség vereséget szenvedett. Hogy ez még egyszer ne következzen be a fiatalokat képzik ki. Közülük a legjobb Ender, aki rövid idő alatt nagy népszerűségre tesz szert. 

De igazából szerintem mi a baj a filmmel? Egyrészt a film színvilága túl élénk, csicsás. Ami szerintem pont nem passzol hozzá, mert hisz végül nem egy gyerek mese, hanem egy komoly film, ami egy háborúról szól. Olyan érzésem volt, mikor kijöttem a moziból, hogy a rendező, nem a könyvet dolgozta fel, hanem az ugyan ezzel a címmel kiadott Marvel képregényt, ami 2008-ban jelent meg. Mert a képregény és film közötti szín világ szemet szúróan megegyezik. Sőt még a történet vezetés is.
Másrészt egy csomó fontos részen, szereplőn csak úgy átmennek. Pedig szerintem senki nem mondta  a rendezőnek, hogy csak másfél órás filmet forgathat. Enderen kívül senkit nem ismerünk meg mélyebben, igazából nagyon Endert se, mert csak annyit látunk belőle, hogy különösebb megerőltetés nélkül tőr felfelé. Ender testvéreinek politikai ügyét bele se tették. A színészek se valami jók, egyedül Harrison Ford hozta a formáját. Ez a Asa Butterfield szerintem nem egy jó színész. Mindig ugyan olyan képet vág.

És még sorolhatnám a hibákat, de nem teszem mert akkor felmegy a vérnyomásom, hogy egy ilyen jó könyvből ennyire semmit mondó filmet hoztak létre. Azért ehhez már tényleg tehetség kell. 


süti beállítások módosítása