látogató számláló

Néhány dolog a Jurassic World: Bukott birodalom c. filmről

Három éve annak, hogy a Jurassic World elnevezésű tematikus parkot és luxusüdülőhelyet elpusztították a kiszabaduló dinoszauruszok. Isla Nublar szigetén azóta nincsenek emberek, a dinók pedig önálló életre rendezkedtek be a dzsungelben.
Amikor a sziget szunnyadó vulkánja az ébredés jeleit mutatja, Owen (Chris Pratt) és Claire (Dallas Bryce Howard) kampányt indítanak, hogy megmentsék a megmaradt dinókat a kipusztulástól. Owen meg akarja találni falkavezér raptorát, Blue-t, aki valahol a vadonban tanyázik, Claire pedig, aki időközben megtanulta tisztelni az őshüllőket, küldetésének tartja, hogy segítsen rajtuk. Már magasba lövell a láva, amikor megérkeznek a szigetre, és egy olyan összeesküvésre bukkannak, amely őskori viszonyok közé juttathatja vissza az egész bolygót.
Üdvözlünk a Jurassic World: Bukott birodalomban!

jw2_pic01.png

Viszlát, Isla Nublar: bukik a birodalom

Talán nehéz elhinni, de amikor a 2015-ös Jurassic World alkotói munkához láttak, legmerészebb álmukban sem gondolták volna, hogy a film minden idők öt legsikeresebb mozijának egyike lesz. Colin Trevorrow rendező, aki az első rész egyik forgatókönyvírója is volt – most pedig a Bukott birodalom egyik forgatókönyvírója és executive producere – azért már kezdetektől úgy gondolta, hogy a Jurassic World trilógia lesz.
Nem sokkal azután, hogy lezárult az előző rész sajtókampánya és a közönség őszinte lelkesedéssel ünnepelte a filmet, az alkotók újra munkához láttak. „Amikor a film kijött, már egy éve éltem a családommal Los Angelesben, és a premier után hazaindultam autóval vermonti házunkba – emlékszik vissza Trevorrow. – Megkértem a másik forgatókönyvírót, Derek Connollyt, hogy tartson velem, így a nagyjából 3000 kilométeres úton meg tudjuk beszélni, merre folytatódjon a történet. Már volt némi segédfogalmam arról, hogyan rakjuk össze az új sztorit, ezt akartam vele kötetlenül megvitatni.”
Miután a Jurassic World egyetlen nagy lendülettel elindította a hajmeresztő események láncolatát, Trevorrow a folytatásban sokkal komorabb témák felé akart fordulni. A rendező a Kockázatos túra (Safety Not Guarenteed) című, időutazásos témájú filmjével keltett először nagy figyelmet – mindig is érdekelte, milyen érzés, ha valaki nem a neki rendelt időben él. „A dinoszauruszok 65 millió évvel ezelőtt éltek a Földön, és a mostani világ teljesen idegen számukra. Úgy gondoltam, körbejárhatnánk azt a kérdést, hogy milyen érzés lehet mások szórakoztatása miatt egy olyan világba csöppenni, amihez semmi közöd.” 

Jurassic World: Bukott birodalom (Jurassic World: Fallen Kingdom) - a magyar hangok

Kevés karakter áll közelebb Trevorrow szívéhez, mint Claire és Owen, az egykori szerelmesek, akik ma is epekednek egymásért, ha éppen nem parázs veszekedésbe bonyolódnak. „Sokat gondolkodtunk azon, hogyan fejlődik Claire, hogyan gyűlik benne a lelkiismeretfurdalás, majd miként ébred fel a felelősség, ami tettekre sarkallja. Claire tudja, hogy a szigeten természeti katasztrófa várható, és megkérdezi a világtól: hagyjuk elpusztulni ezeket az állatokat, vagy megmentjük őket? Ő érzi a legtöbb felelősséget azért, hogy megmentsék a dinoszauruszokat.”
„A másik hősünk Owen, aki bebizonyította, hogy a raptorok idomíthatók. Tudja, hogy őket is föl lehet használni háborús célokra, mint sok más állatot a történelem során. Ezzel kinyílik Pandora szelencéje. Van két karakterünk, akik voltaképpen az új világ anyja és apja. Ők a szülei annak a lassan kibontakozó biológiai katasztrófának, amit még a Jurassic Park alapítója, John Hammond indított el. Megtaláltuk a módját, hogy Hammondot is beleszőjük a történetbe és megmutassuk, hogyan indult el a Jurassic Park lavinája.”
A dinoszauruszok ugyanolyan fontos szereplői a történetnek, mint Claire és Owen. Erre a legjobb példa Blue, a velociraptor, akihez Owen már akkor mélyen kötődött, amikor még a fenekén volt a tojáshéj. Miután megküzdött testvérével, Echóval – aki sebet ejtett Blue száján –, sikerült kiverekednie a falkavezéri rangot. Amikor Owen a kiképzés során úgy tett, mintha megsérült volna, Blue az empátia jeleit mutatta. Blue igazi rejtély a dinók között, mert egyszerre gonosz és kedves; a Jurassic World utáni világban fajának utolsó képviselője is.
Az alkotók mindenképpen vissza akarták hozni Blue karakterét a folytatásban. Ez a momentum Steven Spielberg producer figyelmét is különösen megragadta. „Az első filmben John Hammond jelen akart lenni minden tojásrepesztésnél, hogy bevésődjön a frissen világra jött állatoknál – magyarázza Spielberg. – A mostani esetben a közönségnek lett bevésődése Blue-val kapcsolatban, ami lehetővé teszi, hogy a raptor fontos szereplővé lépjen elő, akinek együtt drukkolhatunk.”
A cselekmény szempontjából fontos volt, hogy új dinók lépjenek színre különböző korszakokból. A baryonyxtól a carnotauruszon át egészen az elefánt a porcelánboltban attitűddel megvert, vicces stygimolochig az alkotók egész sor izgalmas őshüllővel rukkolnak ki a Bukott birodalomban. Ha ez még nem lenne elég, egy genetikailag dizájnolt szörnyet is kitaláltak, az indoraptort. A DNS-ét a velociraptor, az indominus rex és még ki tudja, milyen csuda állatok génjeiből mixelte össze dr. Wu. A szörny nem a méretei miatt halálos, hanem mert okos, gyors és parancsot is tud teljesíteni – amikor úgy tartja kedve... Az indoraptorral minden kétséget kizáróan megszületett a tökéletes fegyver.
Egyetlen Jurassic-film sem létezhet az állandó kedvenc T. rex nélkül. „Ugyanarról a karakterről van szó, aki az összes korábbi dinós filmünkben szerepelt – magyarázza Trevorrow. – Nem lehet kihagyni, nem azért, mert T. rex, hanem mert a mi T. rexünk.”

jw2_pic05.png

Új kapitány a kormányrúdnál: Bayona színre lép

A producerek a jó nevű spanyol rendezőt, Juan Antonio Bayonát kérték fel, hogy vegye kézbe filmjüket. „Mint a generációnkból sokakat, engem is teljesen lenyűgözött a Jurassic Park – meséli a rendező. – Teljesen elképesztő, hogy visszahoznak olyan lényeket, amelyek sok millió évvel ezelőtt pusztultak ki. Ugyanolyan szórakoztató ötlet, mint amilyen zseniális. Amikor először láttam a brachioszauruszt a vásznon, megértettem, hogy minden lehetséges.”
Az is fontos tényező volt, hogy nem szokás nemet mondani annak az embernek, akinek neve összefonódott a nagy nyári kasszasikerekkel. „Steven Spielberg keresett meg az ajánlattal, én pedig nagyon szerencsésnek éreztem magamat – folytatja a rendező. – Őszintén csodálom őt. Ráadásul eddig főleg thrillereket rendeztem, mint A lehetetlen, az Árvaház és a Szólít a szörny, ezért üdítő fordulatot hozott egy nagyszabású kalandfilm.”
Bayona elárulja, hogy annak idején nagy hatással volt rá a Jurassic Park-regény szerzője, Michael Crichton zsenialitása. „Chrichton könyveiben nemcsak azt szerettem, hogy mindegyik valamilyen nagy kalandról szól, hanem azt is, hogy az olvasónak el kell gondolkodnia a tudomány fejlődésének erkölcsi vonzatain. Ez már nem science fiction: a valóság utolérte a fantasztikumot, és ezzel sikerül megfogni a közönséget. Huszonöt éve még éppen csak elkezdtek beszélni a tudomány erkölcsi határairól, és ma már mindennapi téma.”
A Jurassic-filmek legnagyobb sztárjai kétségtelenül az elképesztő dinoszauruszok, amelyeket a legkiválóbb szakemberek keltik életre animatronikus gépezetek vagy vizuális effektusok formájában. „J.A.-t rendkívül tapasztalt szakemberekkel vettük körül, akik jó pár megaprodukcióban bizonyították már tudásukat – mondja Frank Marshall producer. – Az ILM volt a legfontosabb közreműködő partner (Industrial Light & Magic – George Lucas által 1975-ben alapított trükk- és animációs stúdió, gyakorlatilag minden jelentősebb hollywoodi produkció elkészítésében részt vesz, ahol a látványnak fontos szerep jut – a ford.), ők mindig a technológia határait feszegetik, és most is hallatlanul izgalmas új kütyüket vetettek be a következő dinógeneráció megalkotása érdekében.”
„Ebben a filmben több dinó szerepel, mint korábban bármikor – veszi át a szót Patrick Crowley producer. – Ráadásul most sokkal közelebb kerülnek az emberekhez, ami különleges élményt jelent. Rengeteg időt töltünk Blue-val, aki filmünk lelke. És itt van indoraptor nevű vadiúj dinó is, akit dr. Wu kotyvasztott össze genetikai laboratóriumában. Okos, fürgén siklik, mint a gyík és bárhova el tud jutni, ahová az eddigi dinók a méretük miatt nem voltak képesek. Szóval rusnya egy dög.”
„Ez az első Jurassic-film, ahol bátran állíthatjuk, hogy igazi szörnnyel van dolgunk – nevet Spielberg. – Az indoraptor is dinoszaurusz, de igazából klasszikus értelemben vett szörnyeteg. Ettől lesz a Bukott birodalom a dinós filmek és a szörnyes filmek szerelemgyereke.”
Belén Atienza producer Bayona régi munkatársa, és ő is osztozik a rendező őszinte gyermeki rajongásában a dinós univerzum iránt. „Úgy éreztem, hogy megint gyerekek vagyunk, akik le sem tudják venni a szemüket a vászonról. Teljesen lenyűgözött minket a dinók varázsa, a rengeteg akció, a titkok, a feszültség, a kaland mámora.”

jw2_pic02.png

A kedvencek visszatérnek

Claire és Owen civakodó párosa nélkül nem is tudnánk elképzelni a Jurassic World folytatását. „Mindenki imádja őket – szögezi le Bayona. – Bryce és Chris kémiája a klasszikus Hollywoodot idézi. Nélkülük semmire sem mennénk. Chris hihetetlen karaktert hozott létre, Owen ellenállhatatlanul sármos és nagyon vicces pasi. Sajátos belső erő árad belőle, ami azt sugallja a közönségnek, hogy rendben lesznek a dolgok, amíg ő tartja kezében a gyeplőt.”
Claire és Owen útjai elváltak egy időre, de a közös cél ismét összehozza őket. Claire elhatározta, hogy a dinók megmentésének szenteli minden energiáját, és jól tudja, hogy Owen visszatér a szigetre, ha a hozzá oly közel álló Blue sorsa a tét. „Ami Claire és Owen között történt, arról nem sok szó esik, de nagy traumát éltek át együtt Jurassic Worldben, és eltérő módon próbálták feldolgozni – folytatja Pratt. – Owen úgy gondolja, az ember nem képes megjavulni; túl kell lépni a dolgokon és mindenki legjobban teszi, ha éli a saját életét. Nem érdemes hagyni, hogy marcangoljon a bűntudat, ahogyan Claire teszi, de az sem működik, hogy Owen utólag magasról tesz minden elkövetett hibára – ezért van szükségük egymásra. Ez a két karakter ösztönösen vonzódik egymáshoz, és az is a sorsuk, hogy összetartozzanak – de a körülmények egyelőre nem tették lehetővé, hogy őszintén szembenézzenek ezzel.”
Pratt rengeteg kaszkadőrmutatványt hajtott végre a forgatáson, és gyakran úgy ment aludni, hogy azt sem tudta, melyik oldalára forduljon a sok zúzódás miatt. „Most sokkal több az akció, mint legutóbb – mondja a színész. – Leugrálok furgonokról, föl-le rohangálok a hegyoldalon, vízbe ugrom és ott küzdök, meg van egy csomó egyéb nagyszabású akciójelenet. Az akcióhősös becsípődés jól működött az előző részben, úgyhogy most az egészet négyzetre emeltük.”
Pratt egyik kedvenc akciójelenete az, amikor Owen üldözi a pörgőgömbben száguldó Claire-t és Franklint, majd a jármű belecsapódik az óceánba. A jelenetet a Pinewood Studios egyik hatalmas medencéjében vették fel, öt nap alatt. „Az volt a koncepció, hogy úgy csináljuk, mintha vágás nélkül, egyben vettük volna fel a jelenetet, és az egészet belülről mutatjuk, a szereplők nézőpontjából – meséli a színész. – Claire és Franklin gömbje süllyed, Owen meg utánuk úszik, hogy kiszabadítsa őket, de nem sikerül neki. Owen kénytelen a felszínre úszni levegőért, aztán újra lemerül. Mozzanatról mozzanatra kellett végigcsinálni a koreográfiát, mintha egy ezer darabból álló kirakóssal lett volna dolgunk. Imádtam, ahogy a sok apró részletből a végén összeáll ez a nagyon bonyolult jelenet.”
Owen már számtalan végzetes harapást elkerült dinóidomári karrierje során, az indoraptor, a planéta legvérszomjasabb ragadozója azonban még neki is meglepetést jelent. „Az indoraptor új korszakot nyit a Jurassic-filmek történetében, egyben kijelöli a franchise további irányát – magyarázza Pratt. – Az indoraptort látva megértjük, mi volt az InGen eredeti célja. (InGen = International Genetics Incorporated – a történet szerint a Jurassic Park alapítója, John Hammond által létrehozott cég, amely eredetileg kihalt őslények feltámasztását tűzte ki célul, idővel azonban génmanipulációval előállított biológiai fegyverek tenyésztése került a fókuszba – a ford.) Éveken át fejlesztették a raptorok intelligenciáját és kognitív képességeit. A legújabb fejlesztés, az indoraptor gyakorlatilag legyőzhetetlen. Parancsra támad. Szuperfegyvernek szánták, és a saját szemünkkel láthatjuk, hogy egyáltalán nem tréfált, aki a géneket kavarta a Petri-csészében. Ha egy ilyen lény rossz kezekbe kerül, nekünk annyi.”
Bryce Dallas Howard visszatér Claire Dearing szerepében. „Claire nagyon szép vonalú jellemfejlődésen megy át – mondja a színésznő. – A történet elején csak a külsőségeket érzékeltük vele kapcsolatban, nem tudtuk, kicsoda ő valójában. Az első film végére aztán kiderült, igazából milyen fából faragták.”
Owen a legutóbbi események óta visszavonult a világtól, Claire viszont megalapította a Dinoszauruszmentő Csoportot (DMCS), amelynek az a célja, hogy megmentse az Isla Nublaron maradt dinókat. „Még mindig azt próbálja feldolgozni, hogy felelős azért, ami történt – folytatja Howard. – Jóvátehetetlen hibát követett el, amikor részt vett az indominus rex létrehozásában. A világ megváltozott miatta. Kinyitotta Pandora szelencéjét, és már nem tudja visszazárni. De mindent jóvá akar tenni, ez a cél hajtja őt.”
Howard arra törekedett, hogy olyan gazdag árnyalatokkal lássa el karakterét, amelyek hiányoznak az akciófilmes hősnőkből. „Azt látjuk ebben a műfajban, hogy vagy megmentendő kirakatbabáról van szó, vagy rettenthetetlen amazonról. Nincs átmenet. Claire karakterében viszont az a jó, hogy nem kell mindig szeretni, de folyamatosan drukkolunk neki. Érthető, hogy miért harcol. Szilárd elvei vannak és megvalósítja a céljait, közben bénázik is, meg néha beképzelt liba is tud lenni, de ettől izgalmas a figura: emberi, mint mi, mindannyian.”
Claire stílusa élénk vitákat váltott ki az előző rész bemutatása után, de ez is sokat változott a karakter fejlődésével. „A frizura meg a kifogástalan fehér dizájnerkosztümök érzékletesen meghatározták, hogy kicsoda Claire – folytatja a színésznő. – A folytatásban rögtön meg akartuk mutatni, mekkora változás történt. Claire érzékeny, intelligens nő, akinek nehéz meglepetést okozni. Most már nagyon vagány csizmában hasítok a dzsungelben, ami őszinte élvezet.”
Visszatér BD Wong is dr. Henry Wu, az indominus rex megalkotója szerepében. Miután a szörny, amelynek genetikai kódja titkos, megölte a saját testvérét, kitört börtönéből, és a földdel tette egyenlővé Jurassic Worldot. „Dr. Wu nem tette zsebre, amit etikátlan magatartásáért kapott, úgyhogy mostani történetünk elején nincs éppen topon – magyarázza Wong karaktere helyzetét. – Ugyanolyan jól ért a genetikához, mint eddig, de nem áll rendelkezésére a korábbi gépezet, meg van kötve a keze.”
Ám ha adott egy nagyszerű, őrült tudós, előbb-utóbb kerülnek befektetők is. Dr. Wu megint egy genetikailag módosított lényen dolgozik, amely rémisztőbb, mint a T. rex és az indominus rex. „Dr Wu folyton új dinoszauruszokat fabrikál – nevet a színész. – De nem feltétlenül rossz szándékból csinálja. Bizonyos dolgok felett szemet huny, mert csak az általa fejlesztett elképesztő technológia érdekli, és arra nagyon is odafigyel, hogy a létrehozott kreatúrák irányíthatók legyenek.”
Az indominus rex csak a kiindulópontja volt annak a folyamatnak, amelynek során egy dinó génjeit más lények génjeivel klónozták, hogy teljesen elképesztő kreatúra jöjjön létre. „Az indoraptor a film szuper-főgonosza – folytatja a színész. – Wu azonban nem elégedett az eredménnyel, mert szerinte az indoraptor még nincs teljesen kész. Szeretne még dolgozni rajta egy kicsit, amíg tökéletes nem lesz. Mindenki más már vinné az indoraptort, hogy felhasználhassa, mert úgy tűnik, hogy kész van, de szó sincs erről.”
Régi kedvencet üdvözölhetnek a nézők Jeff Goldblum személyében, aki természetesen dr. Ian Malcolm, a Jurassic Park egyik főhőse szerepében tér vissza. „Miközben roppant szórakoztató, ez a franchise az emberiséget foglalkoztató alapkérdéseket veti fel – mondja Goldblum. – A karakterem mindig ellenezte, hogy állatokat szórakoztatásra meg pénzcsinálásra használjanak fel. Filmünkben a gonoszság a kapitalista kapzsiságból és a közönséges ostobaságból fakad. Ez a két dolog Ian Malcolm kedvenc témája.”
A tematikus park romba dőlése után a sziget vulkánja teljes pusztulással fenyegeti a dinókat. „Vita robban ki, és dr. Malcolmot Washington D.C.-be hívják, hogy elmondja véleményét a szenátusi bizottság előtt – folytatja Goldblum. – A tudós úgy gondolja, hogy belepiszkáltunk a természet normális fejlődésébe, ráadásul aljas célból. Rossz ötlet volt életre kelteni a dinókat, és ha már a vulkán elintézi őket, ne szóljunk bele. Ha elvisszük őket a szigetről, abból megint katasztrófa lesz.”

jw2_pic03.png

A film főszereplői

CHRIS PRATT (Owen Grady) legutóbb két szuperhősös kasszasikerben, a Bosszúállók: Végtelen háborúban (Avengers: Infinity War) és A galaxis őrzői 2-ben (The Guardians of the Galaxy 2) szerepelt.
Ezt megelőzően az Utazók (Passengers) című romantikus sci-fi egyik főszereplője volt.
2015-ben alakította először Owen Gradyt a Jurassic Worldben, amely 1,67 milliárd dolláros összbevételével minden idők negyedik legjövedelmezőbb filmje lett.
2014-et is Pratt évének nevezhetjük. Két kasszasikerben is főszereplő volt: A galaxis őrzői (The Guardians of the Galaxy) és az animációs A Lego-kaland (Lego Movie) elnyerte a közönség és kritikusok egyöntetű tetszését.
Pratt sokáig egy nagy sikerű tévésorozat, a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) szereplőjeként volt a legismertebb.
További fontosabb filmjei: Elpuskázva (The Delivery Man), Zero Dark Thirty – A bin Láden hajsza, Ötéves jegyesség (The Five-Year Engagement), Pénzcsináló (Money Ball).

BRYCE DALLAS HOWARD (Claire Dearing) legutóbb az Arany (Gold) című drámában volt látható, illetve a Netflix (Fekete tükör) Black Mirror című sorozatának egyik epizódjában szerepelt.
Fontos szerepeket játszott 2011 két sikerében, a 50/50-ben és az Oscar®-díjas A segítségben (The Help). Ugyanebben az évben ő volt a producere A nyugtalanság kora (Restless) című romantikus drámának, amelyet Gus Van Sant rendezett.
Fontosabb filmjei: Alkonyat – Napfogyatkozás, Alkonyat – Hajnalhasadás 2. (Twilight: Eclipse, Breaking Dawn Part 2), Teminátor: Megváltás (Terminator: Salvation), Pókember 3. (Spider-Man 3), Ahogy tetszik (As You Like it – Arany Glóbusz-jelölés).
Howard több mint egy tucat rövidfilmet rendezett, amelyekért számos elismerést kapott, 2012-ben egyik filmjét (When You Find Me) nevezték – nem jelölték – a kategória Oscar®-jára.
A színésznő az Oscar®-díjas Ron Howard rendező lánya.

A film alkotói

J.A. BAYONA (rendező) Barcelonában született, első rendezése az Árvaház (The Orphanage) című dráma volt, amelyet a cannes-i fesztiválon tízperces álló ovációval ünnepeltek. A film minden idők második legnézettebb spanyol produkciója lett hazájában, és 13 Goya-jelölésből hetet elnyert.
Bayona második nagyjátékfilmes rendezése A lehetetlen (The Impossible) volt, amelynek női főszereplője, Naomi Watts Oscar®- és Arany Glóbusz-jelölést kapott. A film 5 Goya-díjat nyert és 180 millió dolláros összbevételt ért el.
Kilenc Goya- és nyolc Gaudí-díjat kapott Bayona legutóbbi filmje, a Szólít a szörny (Monster Calls).

COLIN TREVORROW (társforgatókönyvíró / executive producer) vitte sikerre rendezőként a Jurassic Worldöt. Első pillantásra szokatlan választásnak tűnt a Jurassic World rendezői posztjára, hiszen korábban az online rövidfilmek úttörője volt, és eddig csak egy nagyjátékfilmet készített, amely azonban nagy siker lett (Kockázatos túra – Safety Not Guaranteed). Spielberg és alkotótársai azonban meglátták Trevorrow-ban azt a fiatal tehetséget, aki modern hollywoodi filmeken felnőtt elkötelezett Jurassic-rajongóként új irányt tud mutatni a franchise-nak.

STEVEN SPIELBERG (executive producer) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. Vezetésük alatt készítette a DreamWorks az Amerikai szépség (American Beauty), a Gladiátor (Gladiator) és az Egy csodálatos elme (A Beautiful Mind) című filmeket, amelyek mindegyike elnyerte a legjobb filmnek járó Oscar®-díjat.
A filmtörténelem legsikeresebb alkotásai közül több is Spielberg nevéhez fűződik, mint például a Jurassic World, a Jurassic Park (Jurassic Park) és az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial). Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája (Schindler’s List) című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmért.
Spielbergnek a Bíborszín (The Color Purple) című filmen végzett munkájáért ítélt először díjat az Amerikai Rendezők Szövetsége (DGA). A legjobb rendezőnek járó Oscar®-díjra jelölték a München (Munich), az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial), Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) és a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind) című filmekért. Az előbbiekért és A nap birodalma (Empire of the Sun), A cápa (Jaws), valamint az Amistad (Amistad) című filmekért a DGA is jelölte díjára. A DGA összesen tízszer jelölte, többször, mint bármely más rendezőt a filmtörténetben. 2000-ben átvehette a Szövetség életműdíját. Ezeken kívül az Amerikai Filmintézet is kitüntette életmű díjával, valamint megkapta a tekintélyes Irving G. Thalberg-díjat is.
A közelmúltban készült filmek, amelyeken dolgozott: Lincoln (2 Oscar®-díj), Hadak útján (War Horse – 6 Oscar®-jelölés), Falling Skies (tévésorozat), Terra Nova – Az új világ (tévésorozat), Tintin kalandjai (The Adventures of Tintin), Transformers 1-3. (Transformers), A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers), Levelek Ivo Dzsimáról (Letters From Iwo Jima), Világok harca (War of the Worlds), München (Munich), Egy gésa emlékiratai (Memoirs of a Geisha), Terminál (The Terminal), Kapj el, ha tudsz! (Catch Me If You Can), A.I. – Mesterséges értelem (A.I.).
Első mozifilmje a Sugarlandi hajtóvadászat (The Sugarland Express) volt.
Más korábbi filmjei: Örökké (Always), Hook (Hook) és Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) folytatásai, az Indiana Jones és a Végzet Temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom) és az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (Indiana Jones and the Last Crusader).
Spielberg 1984-ben megalapította saját produkciós cégét, az Amblin Entertainmentet. (A név a rendező első 35 milliméteres, sokszoros díjnyertes azonos című 1968-as némafilmjére utal, amellyel letette névjegyét a szakmában.)
Az Amblin készítette többek között a következő nagy sikerű filmeket: Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Vissza a jövőbe 1, 2, 3 (Back to the Future I, II, III), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Egérmese (An American Tail), Őslények országa (The Land Before Time), Frédi és Béni, avagy a két kőkorszaki szaki (The Flintstones), Casper (Casper), Twister (Twister), Zorro álarca (The Mask of Zorro), Men in Black – Sötét zsaruk (Men in Black), Men in Black – Sötét zsaruk 2. (Men in Black II). Szintén az Amblin Entertainment gyártotta a Vészhelyzet (ER) című tévésorozatot.

FRANK MARSHALL (producer) több mint hetven filmmel a háta mögött az amerikai mozi arculatának egyik legjelentősebb formálója. Pályafutásában Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) jelentette a fordulópontot. A bombasikert követően a négy folytatásnak is producere volt.
Legjelentősebb munkái: Poltergeist – A kopogó szellem, Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Bíbor szín (Color Purple), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Vissza a jövőbe-trilógia (Back to the Future), Bourne-trilógia, Az utolsó léghajlító (The Last Airbender), Benjamin Button különleges élete (The Curious Case of Benjamin Button).

via UIP-Duna Film


süti beállítások módosítása