látogató számláló

Kritika: Hurok

Időutazás magyar módra.

Belőlem az a sztereotípia, miszerint a magyar filmek rosszak, már két éve biztosan kihalt. Azért az utóbbi két évben sok jó magyar film született. Hogy megerősítsem a kijelentésemet, itt vannak a példák is: Argo 2, VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Liza, a rókatündér, Fehér Isten, meg ugye a Saul fia. A magyar filmek színvonalának emelkedését én nem a Magyar Nemzeti Filmalap létrejöttének tudom be. Mert létrejötte után is találni "nem magyar szájíznek" alkotott filmeket. Ilyen mondjuk a Coming Out, vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát.

hurok_pic01.jpg

Szerintem a magyar filmgyártás nem csak filmek esetében, de sorozatok terén is (utóbbi az HBO-nak köszönhető) rájött végre, hogy nem amerikanizált filmek kellenek a magyar közönségnek, hanem olyanok, amik a magyaroknak szólnak, magyaroktól. Bár a Hurok a témáját tekintve nem sok újat mutat, és találni hasonló filmeket is a piacon, én mégis nagyon élveztem. De a pár sorral feljebb említett elvárás érvényesül?
Nos, a Hurok című film a magyaroknak szól, mert ha történetileg nem is, de azért képileg a magyar valóság kacsint vissza a vászonról. Mocskosul szép a képi világa - szó szerint. Az operatőri munka kiváló. Szóval technikailag remekel a film.
Megnyugtatok mindenkit: a története is a helyén van, de azért - bár ez lehet, hogy az én gyengeségem - sok monumentumot nem értettem a filmben. De mielőtt ebbe belevágnánk, röviden a történetről: Ádám (Száraz Dénes) illegális gyógyszerkészítményeket csempész megbízói számára külföldre, de most azt tervezik barátnőjével, Annával (Martinovics Dorina) hogy az aktuális szállítmánnyal együtt megszöknek és új életet kezdenek. Az indulás reggelén azonban a lányról kiderül, hogy terhes, ezért Ádám úgy dönt, hogy Annát hátrahagyva, egyedül utazik el. Anna nemsokára gyanús körülmények között, Ádám szeme láttára lesz közlekedési baleset áldozata. A lány a halála előtt megpróbálja figyelmeztetni a fiút, de az már hiába menekülne, megbízói gyorsan megtalálják, és hamarosan ő is golyóval a szívében végzi.
És amit nem nagyon értettem, az a bizonyos "hurok": Ádám addig éli újra és újra azt a napot, amikor Annát elütötték, amíg meg nem menti őt. Ez idáig rendben van. De Ádámnak a sikeres küldetéshez kb. hét alkalom kell, és a sikertelen anomáliákat is látja, szóval sokszor találkozik saját magával. Ami számomra furcsa, mert ilyenkor nem kéne valami bajnak történnie? És amikor sikerül, akkor a régebbi énjei csak úgy eltűnnek? És ha igen, akkor... és most spoileresen kéne beszélni a filmről. Na, nem lövöm le a poént, de számomra ezek bakinak tűnnek. Ám ettől függetlenül élveztem a filmet, nagyon jó volt! És kaphatott volna nagyobb reklámot is, mert szerintem megérdemli, és valószínűleg sokan még nem is hallottak róla, hogy egyáltalán láthatnak a moziban egy ilyet.

Egy ehhez hasonló pörgős thrillerrel engem nagyon meg lehet fogni, és ráadásul magyar is, ami plusz pont. Sőt a szerelmi szál is nagyon rendben volt, és a filmzene is tetszett.

Összegezve, én mindenkit arra bíztatok, hogy tekintse meg ezt az alkotást, szerintem érdemes. A műfajon belül nem kiemelkedő, de a zsáner adta lehetőségeket teljes mértékben kiaknázza.


süti beállítások módosítása