látogató számláló

Néhány dolog az Amerika Kapitányról

...a UIP augusztusban bemutatandó filmjéről.

1941-ben vagyunk, a világot a háború lángjai emésztik. A fiatal és lelkes, ám mindössze 46 kilós Steve Rogers (Chris Evans) többször is sikertelenül jelentkezett a hadseregbe, hogy fivérei és nővérei oldalán hazájáért harcoljon, most azonban egy kísérleti program alanya lehet, amely az Amerika Kapitány nevű szuperkatonává változtatja.

Az izomkolosszussá fejlődött Amerika Kapitány összefog jó barátjával, Bucky Barnesszal (Sebastian San) és az eltökélt Peggy Carterrel (Hayley Atwell), vezetőjük Chester Phillips ezredes (Tommy Lee Jones) – ellenfelük pedig a nácik titkos tudományos részlege, a HYDRA, amelyet a fertelmes Vörös Koponya (Hugo Weaving) irányít.

Az Amerika Kapitány: Az első bosszúálló a Marvel Univerzum kialakulásának kezdeteit idézi fel, amelyet később olyan szuperhősök népesítettek be, mint Vasember, a Hulk és Thor. A háborúkat fegyverekkel vívták, de a babérokat férfiak aratták le.

A hős, akivel minden elkezdődött

Amerika Kapitány (Steve Rogers, a fiatal hazafi szuperhős-alteregója) 1941 márciusában jelent meg először Marvel Comics-képregényben, nyolc hónappal azelőtt, hogy az Egyesült Államok belépett volna a második világháborúba. A mára ikonikussá vált címlapon az ifjú hős, akinek az USA lobogója díszeleg a mellkasán, jobbhorgot visz be Adolf Hitler állkapcsára. Ez az egyértelmű politikai állásfoglalás kényes helyzetbe hozta az alkotókat, Joe Simont és Jack Kirbyt, de azt is jelezte, hogy feltűnt a porondon a zsarnokság igájában sínylődők rettenthetetlen védelmezője. Simon és Kirby nem csinált titkot abból, mi szuperhősük legfontosabb célja, ami óriási felzúdulást keltett. „A háború küszöbén álltunk, és ránk szálltak a szélsőjobbos aktivisták, akik ötvenezres gyűléseket tartottak a Madison Square Gardenen – emlékszik vissza Simon. – Kiszagolták, hol dolgozunk, és jöttek tiltakozni meg anyázni. De az FBI is résen volt, kirendeltek pár ügynököt, hogy kéznél legyenek, ha gáz van.”

„Ha Amerika Kapitány 1941 márciusában, Pearl Harbor előtt pofán veri Hitlert, az egyértelmű állásfoglalás – mondja a film producere, Kevin Feige, a Marvel Studios elnöke. – Azt üzente: többet nem ücsörgünk a kispadon. Ez halálpontosan kijelölte Steve Rogers és Amerika Kapitány helyét.”

A tengelyhatalmak fenyegetése annyira egyértelmű volt 1941 tavaszán, hogy a képregény alkotói fordítva dolgoztak: előbb volt meg a főgonosz, és csak utána a hős, aki szembeszáll vele (normális esetben ugyanis a szuperhős születik meg elsőként). Simon és Kirby nekiültek, és több változatban is kidolgozták Amerika Kapitányt, míg végül az egyik elnyerte Martin Goodman alapító tetszését (Goodman hozta létre a Marvelt 1939-ben, még Timely Publications néven). Az olvasók jól fogadták az új karaktert, a képregény szépen fogyott.

Amerika Kapitány azonban 1963 szeptemberében vált igazán ikonikus figurává, amikor a Marvel Comics előrukkolt A Bosszúállók szupercsapatával, amelyet a legnépszerűbb hősök alkottak: Vasember, a Hulk, Thor és Amerika Kapitány. A két évtizeddel korábban született szuperhős ekkor érdemelte ki Az Első Bosszúálló címet.

Amerika Kapitány kalandjai eddig 210 millió példányban keltek el a világ több mint 70 országában. És most, hogy a rajongók a hetvenedik születésnapot ünneplik, a Marvel Studios elérkezettnek látta az időt, hogy elmesélje a szuperhős eredettörténetét.

A stúdió ragaszkodott ahhoz, hogy a történet abban az időszakban játszódjon, amelyben a karakter fogantatott – bizonyos kiegészítésekkel. „Felmerül a kérdés: a valódi második világháborús korszakról van szó, amelyről mondjuk a History Channelen szerezhetünk ismereteket? – folytatja Feige. – Nos, a válasz: nem. Hőseink a Marvel univerzum terében és idejében léteznek, ez pedig nem azonos azzal, amiről az iskolában tanulunk – a mi történelmünket átitatja a tudományos fantasztikum. A valós eseményeket és a valós helyeket a Marvel optikáján keresztül mutatjuk be, és pont ezáltal tudjuk elővezetni a Marvel univerzum keletkezését.”

„Ritkán adatik meg, hogy az ember eredettörténetet mesélhet el – veszi át a szót Joe Johnson rendező/executive producer. – A sztori rengeteg lehetőséget kínált. A negyvenes évek rendkívül energikus időszak volt, mindenki hitt abban, hogy a jó győzni fog. Filmes szempontból hihetetlen távlatok nyíltak előttünk, hiszen itt van ez a retró korszak a maga divatjával, építészetével meg technikájával, és mi telepakolhattuk a rengeteg marveles kütyüvel.”

Christopher Marcus és Stephen McFeely immár 15 éve írnak együtt forgatókönyveket. „Amerika Kapitány nem csupán az amerikai eszmények megtestesítője, hanem tipikus szuperhős is – mondja McFeely. – Nem született emberfeletti lénynek, keményen meg kellett dolgoznia ezért a státusért, amiben kikezdhetetlen bátorsága, önmagába vetett rendíthetetlen hite segítette. Ezek az értékek ma is abszolút érvényesek, ám ha olyan hőssel van dolgunk, aki folyamatosan nemzeti lobogóba van öltözve, nehéz őt modern kontextusba helyezni. Az adott inspirációt a forgatókönyv megírásakor, hogy a producerek mindezt pontosan végiggondolták, és komolyan is vették.”

A Marvelnek olyan rendezőre volt szüksége, aki nem csupán rutinosan levezényel egy forgatást, hanem szívét-lelkét beleadja a munkába. Joe Johnston trükkspecialistaként kezdte pályafutását a szakma egyik legjobb cégénél, az Industrial Light & Magicnél, és 1982-ben megosztott Oscar®-t kapott Az elveszett frigyláda fosztogatói vizuális effektusaiért. „Biztosak lehettünk abban, hogy a látványorgia közbewn Joe nem téveszti szem elől a karaktert, az embert, azaz az esendő Steve-et – magyarázza Feige. – Ez a film jórészt az elképesztő látványról szól, de egy karakter fejlődéstörténetéről is, és olyan rendező kellett, aki erről nem feledkezik meg. Joe volt az ideális választás.”

Amint a forgatókönyv kezdett alakot ölteni, Markus és McFeely fokozottan ügyeltek arra, hogy Amerika Kapitány története összhangban legyen a Marvel univerzum egyéb hőseinek sztorijával. „Odafigyeltünk a többi projektre, és ők is rajtunk tartották vigyázó szemüket, mert ügyelni kellett, hogy minden klappoljon mindennel – magyarázza Markus. – Például Howard Stark iparmágnás fontos karakter a filmünkben, ő pedig ugyebár Tony Stark, a Vasember apja, tehát óvatosan kellett bánnunk vele.”

A forgatókönyvírók gondosan áttanulmányozták az eredeti Amerika Kapitányos-os képregényeket, hiszen tisztában voltak vele, hogy nem csupán egy karakter, hanem a Marvel-univerzum eredettörténetének megszületésénél bábáskodnak. „Végül oda lyukadtunk ki, hogy a közönség számára az a Steve Rogers az igazán érdekes, aki még nem szuperhős, csak átlagember – mondja McFeely. – Vele tudnak igazán azonosulni, mielőtt még ikonikus karakter lesz.”

„Steve Rogers olyan, mint bármelyikünk, és ettől tud népszerű lenni immár 70 éve – veszi át a szót Johnston. – Nincsenek szuperképességei, azt tudja, amire egy emberi lény képes, de mindez tökélyre van fejlesztve benne. Ez fogott meg a sztoriban: a satnya, alig félmázsás emberkéből pár perc alatt tökéletes példány lesz. Persze ebből mindenféle fizikai és lelki baja származik, ennek kibontásáról is szól ez a gyors és akciódús mozi.”

Amerika kapitány és társai

Steve Rogers/Amerika Kapitány megtalálása különösen hosszú és fárasztó munka volt. A képregény egyik szélsőségből csap át a másikba: a főhős nyápic senkiből mindenki által csodált vezér lesz. Hol van a színész, aki először szerény, mély növésű karakterként képes elnyerni a közönség szimpátiáját, aztán ugyanilyen rokonszenves hős parancsnok lesz belőle, aki bátran szembeszáll Hitler legádázabb elitcsapatával? A film alkotói számos nevet számításba vettek, de ilyen vagy olyan okból mindegyiket ki kellett húzni a listáról.

Chris Evans nem volt ismeretlen a Marvel számára, hiszen Johnny Stormot/Fáklyát alakította A fantasztikus négyesben (Fantastic Four) és folytatásában. A lista egyre rövidebb lett, de Evans neve rajta maradt. „Mind szerettük Christ, és vicces, hogy válogatás közben tettünk egy jó nagy kört, és visszatértünk hozzá – mondja Feige. – Mint amikor az ember erdőt irt, és végül meglátja a középen álló fát.”

„Rájöttünk, hogy Chris minden elvárásnak megfelel – veszi át a szót Johnston. – Kisfiús bája van, de rettenthetetlen vezért is meggyőzően alakít. Pont úgy néz ki, mint aki most lépett elő a képregény lapjairól.”

Evans kezdetben kicsit tétovázott, elvállalja-e a feladatot. A vállalkozás léptéke némileg nyomasztó volt számára. „Amerika Kapitány a Marvel egyik legfontosabb hőse, rengeteg a rajongója –magyarázza a színész. – Nem mondom, az elején kényelmetlenül éreztem magam, de ez a szerep mégiscsak hatalmas megtiszteltetés, és tudtam, hogy meg akarom csinálni.”

Hogy segítsenek szétoszlatni a kételyeit, a film alkotói prezentációt tartottak Evansnak a karakterről – nem a szuperhősről, hanem az eredeti Steve Rogersről. „Nagyon jó a sztori, kimagaslik a szuperhősös történetek közül – mondja Evans. – Steve-nek rengeteg hibája meg fogyatékossága van, de elhatározza, hogy nem fogja rágni magát miattuk. Becsületes, őszinte, sőt nemes ember, aki ennek köszönhetően jutalomban részesül. Amikor Amerika Kapitány lesz belőle, új képességeit egyesítheti régi értékeivel, s így válik valódi szuperhőssé.”

„Mindenképpen el akartam játszani ezt a kék-fehér-pirosba öltözött fickót. Klassz dolog volt a pajzsával püfölni a rosszakat, de az a helyzet, hogy Amerika Kapitány fizikai lehetőségei jócskán eltörpülnek a többi szuperhős képességei mellett. Van azonban pár alapvető dolog, ami rendkívül vonzó hőssé teszi őt: szívesen mész vele a csatába, és örülsz, hogy ő a vezéred, de nem elsősorban azért, mert olyan bátor és erős, hanem mert tudod, hogy jó ember, és oldalán győzelmet aratsz.”

„A karakter felépítésekor leginkább azokat a képregényeket néztem meg, amelyek az átalakulásával foglalkoznak. A hős megszületése jóval azelőtt kezdődik, hogy fölveszi a jelmezét és megragadja a pajzsot.”

A többi fontosabb szereplő megformálására az alkotók változatos színészgárdát kértek föl, amelyben friss arcok ugyanúgy megtalálhatók, mint sokat magasztalt veteránok. Az Oscar®-díjas Tommy Lee Jones játssza Chester Phillips ezredest, Amerika Kapitány parancsnokát; Hugo Weaving formálja meg Johann Schmidtet/Vörös Koponyát, a HYDRA velejéig gonosz fejét; az Oscar®-jelölt Stanley Tucci dr. Abraham Erskine, az Újjászületés Projekt megalkotója, aki személyesen választja ki Steve Rogerst a kísérlet alanyául; az Arany Glóbusz-jelölt Hayley Atwell játssza Peggy Cartert, Amerikai Kapitány katonai összekötőjét.

„Az Ezredes afféle érdes modorú katonatiszt, aki az Amerika Kapitányt előállító részleget irányítja – mutatja be karakterét Tommy Lee Jones. – Ilyen karakter mindig van a szuperhősös filmekben, de Kevin és Joe ezúttal valami egyedivel akartak előállni. Ez képregényből készült mozi, de szemmel látható, hogy az alkotók a hazafiasság témájával is kezdeni akartak valamit. Persze nem akarták túlzásba vinni a pátoszt, inkább rövid, vicces futamokkal próbálkoztak, én pedig mindig is jól rezonáltam az ilyesmire. Az volt a dolgom, hogy ordítozzam emberekkel, parancsokat osztogassak jobbra-balra, és rendszeresen benyögjek valami vicceset. Jól szórakoztam.”

„Hihetetlen belegondolni, hogy leírsz valamit, és az később Tommy Lee Jones száján jön ki – lelkendezik Markus. – Folyton csodálkoztunk, milyen eszméletlen szövegeket nyom, aztán kapcsoltunk, hogy mindezt nem ő találta ki, hanem mi írtuk neki.”

Az Amerika Kapitány: Az első bosszúállóban Steve Rogers a Marvel egyik leghírhedtebb főgonoszával kénytelen szembeszállni – Vörös Koponyával, azaz Johann Schmidttel, akivel 1941 márciusában találkozhattak először az olvasók. Mielőtt Steve Rogers megkapta volna a testátalakító injekciókat az Újjászületés Projekt keretében, Schmidtnek a szérum prototípusát adták be, amely az emberi szervezet meglévő erőit fejleszti tökélyre. A bátor és nemes Rogersből Amerika Kapitány lett, a kegyetlen és hatalomvágyó Schmidtet viszont undorító, világuralomra törő szörnyeteggé változtatta a beavatkozás.

A főgonosz megformálása komoly színészi teljesítményt kívánt, Johnstonnak azonban volt már egy favoritja az ausztrál Hugo Weaving személyében, akivel a Farkasember (Wolfman) készítésekor dolgozott együtt. A rendezőnek olyan színészre volt szüksége, aki nem tűnik el Vörös Koponya maszkja alatt, hanem alakítása átsugároz az arcát fedő szilikonrétegeken. Weaving erről a képességéről már tanúbizonyságot tett a V, mint vérbosszúban (V for Vendetta), ahol tökéletes színészi teljesítményt nyújtott, miközben teljesen merev álarcot viselt.

„Arra törekedtünk, hogy Johann Schmidtet a lehető legtovább mutassuk a közönségnek, hogy mire Vörös Koponyává változik, már tökéletesen ismerjék a jellemét, ahogyan Steve is attól működő karakter, hogy tudjuk róla, milyen nyápic kölyök volt” – magyarázza Feige.

Weaving elismeri, nem ismerte a képregényt, ahogyan azt sem tudta, milyen ikonikus karakter megformálását bízták rá. „Semmit nem tudtam Amerika Kapitányról, ahogyan általában a szuperhősök is kimaradtak nekem, a főgonoszokról nem is beszélve – mondja a színész. – Johann Schmidt német katonatiszt, aki a földöntúli erőket kutatja, és főgonoszként ettől válik érdekesebbé.”

„Vörös Koponyát az teszi rendkívülivé, hogy otthagyja a nácikat, és elkezdi öldösni őket – veszi át a szót McFeely. – Még a főgonosz is utálja a nácikat! Emiatt nem csak gyűlöljük, hanem szimpatizálhatunk is vele, Hugo pedig pontosan érezte, hogy ezt a kártyát kell kijátszania.”

Weaving szemtakaróval kezdett gyakorolni, hogy a karakter mélyére hatolhasson. „Olyan sok történet kering Vörös Koponyáról, hogy nem tudtam, hova forduljak – ássam bele magam a képregényekbe, vagy csak a forgatókönyv alapján építkezzek? Aztán arra jutottam, legjobb a forgatókönyv után menni, ha egyszer a Marvel ezt a bizonyos cselekményt dolgozta ki a karakter számára. Nem számít, mennyi változáson ment át a figura az évtizedek során a képregényekben és a popkultúrában, színészként egyetlen dologra kell koncentrálnom: kicsoda ő, és mik a céljai. Ezt pedig a forgatókönyvben találom.”

Amerika Kapitány barátnője Peggy Carter, akit a brit Hayley Adams alakít. Carter kemény lány, ahogy egy képregényhőshöz illik, és a Stratégiai Tudományos Részlegnél dolgozik, amely új, hatékony technológiai eljárásokat fejleszt ki az ellenség legyőzése érdekében.

„A legvonzóbb az volt a figurában, hogy át tudtam érezni, miként kell helytállnia egy olyan környezetben, ahol mindent a férfiak irányítanak – meséli a színésznő. – Konfliktusok gyötrik, amit mindig is szerettem egy karakterben, és titok lengi körül. Kapcsolata Steve Rogersszel nem hétköznapi love story. Peggy karriert épít, büszke az eredményeire, és nehezen viseli, hogy a férfiak a hadseregben nem veszik őt komolyan. Ettől lesz olyan különleges, főleg Steve számára. Hiába lett belőle szuperhős, a lelke mélyén még mindig kisfiú, akinek nincs tapasztalata a nőkkel. Olyan, mintha minden átmenet nélkül az egyetemre került volna az általános iskolából.”

A film szereplői

CHRIS EVANS (Steve Rogers/Amerika Kapitány) a közelmúltban vált Hollywood egyik legkeresettebb színészévé, akit nagy költségvetésű, illetve független filmekben egyaránt foglalkoztatnak.

A New York-i Lee Strasberg Institute-on szerzett diplomát. Első filmje a Már megint egy dilis amcsi film (Not Another Teen Movie) volt.

A nevével fémjelzett fontosabb produkciók: A fantasztikus négyes (Fantastic Four), A fantasztikus négyes és az ezüst utazó (4: Rise of the Silver Surfer), London, Napfény (Sunshine), Halálbiztos vizsga (The Perfect Score), Mobil (Cellular), Kegyetlen faj (Fierce People), Egy bébiszitter naplója (Nanny Diaries), Az utca királyai (Street Kings), The Loss of a Teardrop Diamond, Vesztesek bosszúja (The Losers), Scott Pilgrim a világ ellen (Scott Pilgrim vs. the World).

TOMMY LEE JONES (Chester Phillips ezredes) Hollywood egyik legkiválóbb Oscar®-díjasaként emlékezetessé tesz minden filmet, amelyikben csak szerepel.

Jones 1994-ben elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Oscar®-t A szökevény (The Fugitive) című filmben nyújtott alakításáért, megkapta érte az Arany Glóbuszt is. Első Oscar®-jelölését a JFK című filmért kapta három évvel korábban.

2005-ben a Melquiades Estrada három temetése (The Three Burials of Melquiades Estrada) főszereplője volt, amelyet rendezőként és producerként is jegyzett. A cannes-i fesztiválon Jones filmjével elnyerte a legjobb főszereplőnek járó díjat.

2007-ben újabb Oscar®-jelöléssel ismerték el az Elah völgyében (In the Valley of Elah) című filmben nyújtott teljesítményét. Ugyanebben az évben a Nem vénnek való vidék (No Country for Old Man) című Oscar®-díjas film főszereplője volt.

További fontosabb filmjei: Love Story, Laura Mars szemei (The Eyes of Laura Mars), A szénbányász lánya (Coal Miner’s Daughter – első Aranyglóbusz-jelölése), Viharos hétfő (Stormy Monday), Kereszttűzben (The Package), Úszó erőd (Under Siege), Ég és föld (Heaven and Earth, Az ügyfél (The Client), Született gyilkosok (Natural Born Killers), Kék ég (Blue Sky), Öreg harcos (Cobb), Mindörökké Batman (Batman Forever), Men in Black 1-2. Életre-halálra (U.S. Marshals), Kettős kockázat (Double Jeopardy), A bevetés szabályai (Rules of Engagement), Űrcowboyok (Space Cowboys), Veszett vad (The Hunted), Eltűntek (The Missing), Az utolsó adás (A Prairie Home Companion), Az elektromos ködben (In the Electric Mist), The Company Men.

HUGO WEAVING (Johann Schmidt/Vörös Koponya) a filmtörténet két legendás trilógiájában volt látható: A gyűrűk ura (Lord of the Rings), Mátrix. A Transformers-trilógiában az ő hangján szólal meg Megatron.

Háromszor nyerte el az Ausztrál Filmintézet (AFI) díját: Bizonyíték (Proof – 1991), The Interview (1998), Kis hal (Little Fish – 2005). 1994-ben az AFI díjára jelölték a Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai (Adventures of Priscilla, Queen of the Desert) című filmben nyújtott alakításáért.

További fontosabb filmjei: The Tender Hook, Strange Planet, Varázspuding (Magic Pudding), Babe 1-2., V mint vérbosszú (V for Vendetta), A számkivetett (Exile).

A film alkotói

JOE JOHNSTON (rendező/executive producer) grafikából és ipari formatervezésből szerzett diplomát, ám karrierje gyökeres fordulatot vett, miután 1975-ben látta a Cápá-t (Jaws). Érdeklődése a film felé fordult, George Lucas munkatársa lett, és dizájnerként, illetve a vizuális effektusok művészeti vezetőjeként dolgozott az első Csillagok háborája-trilógiában. A nevéhez fűződő karakterek, illetve járművek: Yoda, Boba Fett, az ewokok, az Ezeréves Sólyom, az X- és Y-szárnyú vadászgépek, a birodalmi lépegetők és a birodalmi csillagromboló.

1981-ben megosztott Oscar®-t kapott Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) vizuális effektusaiért. A két folytatás elkészítése után George Lucas azt javasolta neki, iratkozzon be az USC School of Cinemába – ahol Lucas is tanult –, fedezi a költségeket, és még a fél fizetését is folyósítja. Johnston egy évvel később távozott az intézményből egy 9 perces fekete-fehér filmmel, amelynek köszönhetően rábízták a Drágám, a kölykök összementek (Honey, I Shrunk the Kids) elkészítését. A film sikere nyomán Johnston lett az első rendező, akinek debütáló filmje 100 millió dollárnál nagyobb összbevételt ért el. Következő munkája, a Rocketeer kultikussá vált a rajongók körében. További fontosabb filmjei: Jumanji, A tűz óceánja (The Hidalgo), Októberi ég (October Sky), JurassicPark III., Farkasember (Wolfman).

CHRISTOPHER MARKUS & STEPHEN McFEELY (forgatókönyvírók) a Narnia-trilógia adaptálásával szereztek maguknak hírnevet.

1995 óta dolgoznak együtt. A Peter Sellers élete és halála (The Life and Death of Peter Sellers) című HBO-produkció forgatókönyvíróiként jelentős kritikai sikert arattak. A produkció számos díjat, köztük 9 Emmyt kapott.

KEVIN FEIGE (producer) a Marvel Studios elnöke. A stúdió összes filmes projektje a hatáskörébe tartozik, továbbá valamennyi animációs munka a televízió és a DVD-kiadások számára, valamint az élményparkok fejlesztése is. Irányításával készült legutóbb a Thor című képregény-adaptáció, amelynek összbevétele már a félmilliárd dollárhoz közelít.
Feige a következő bombasikereket jegyzi: Vasember-filmek, Pókember-filmek (Spider-Man), X-Men filmek, A fantasztikus négyes-filmek (The Fantastic Four), a két Hulk-film.
További fontosabb munkái: A Megtorló (The Punisher), Daredevil – A Fenegyerek.


süti beállítások módosítása